وجیهه ظهورپرونده؛ حسین غفاریان
دوره 15، شماره 55 ، دی 1400، ، صفحه 110-119
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تدوین مدل اضطراب کرونا در دانشآموزان براساس ابعاد روانشناسی مثبتگرا بود. روش پژوهش توصیفی از نوع مطالعات همبستگی و مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان متوسطه دوره دوم ناحیه سه شهر مشهد در سال تحصیلی 1400-1401 به حجم 983 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونهگیری تصادفی ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر تدوین مدل اضطراب کرونا در دانشآموزان براساس ابعاد روانشناسی مثبتگرا بود. روش پژوهش توصیفی از نوع مطالعات همبستگی و مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان متوسطه دوره دوم ناحیه سه شهر مشهد در سال تحصیلی 1400-1401 به حجم 983 نفر بود که با استفاده از فرمول کوکران و به روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 276 نفر انتخاب شدند. ابزار گرداوری دادههای پژوهش پرسشنامههای اضطراب کرونا علی پور و همکاران (1398) و روانشناسی مثبتگرا Arjiel (2011) بود. جهت تجزیهوتحلیل دادهها علاوه بر آمار توصیفی از تکنیکهای آماری همچون ضریب همبستگی پیرسون، رگرسیون چندگانه و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. یافتهها نشان داد که ابعاد روانشناسی مثبتگرا بر اضطراب کرونا دانشآموزان تأثیر منفی و معناداری در سطح 05/0 دارد. نتایج شاخصهای مدل برازنده حاکی از برازش مطلوب مدل بود. با توجه به یافتهها، با افزایش میزان شادی، بهزیستی روانی، خوشبینی، خودارزشمندی، امیدواری، مهارتهای بین فردی و مسئولیتپذیری، میزان اضطراب کرونا در دانشآموزان کاهش مییابد؛ بنابراین بهکارگیری راهبردهایی که موجب افزایش ابعاد روانشناسی مثبتگرا میشود، میتواند اضطراب کرونا ر کاهش دهد.
مرضیه پیری کامرانی؛ حسین سلیمی بجستانی؛ کیومرث فرحبخش؛ عبدالله معتمدی
دوره 14، ویژه نامه ، تیر 1399، ، صفحه 125-135
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تبیین تجربیات زنده دانشآموزان پایه دوازدهم مدارس متوسطهی شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 97-98 از انگیزش تحصیلی بوده است. روش پژوهش کیفی از نوع نظریه داده بنیاد و ابزار جمعآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. جامعه پژوهش شامل تمامی دانشآموزان پایه دوازدهم رشته تجربی مدارس متوسطهی شهر کرمانشاه در سال ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر تبیین تجربیات زنده دانشآموزان پایه دوازدهم مدارس متوسطهی شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 97-98 از انگیزش تحصیلی بوده است. روش پژوهش کیفی از نوع نظریه داده بنیاد و ابزار جمعآوری اطلاعات مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. جامعه پژوهش شامل تمامی دانشآموزان پایه دوازدهم رشته تجربی مدارس متوسطهی شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 97-98 بود. نمونهگیری بهصورت هدفمند و گلوله برفی بوده به این صورت که تا جایی که دیگر به اطلاعات جدید پیدا نمیشد، نمونهگیری نیز پایان میپذیرفت، بنابراین با اشباع نظری، مصاحبهها به اتمام رسید. نمونه شامل 16 نفر از دانشآموزان بود که در یک مصاحبه نیمه ساختاریافته شرکت کردند. دادههای حاصل از مصاحبهها به روش تحلیل محتوای کیفی، تحلیل شدند و مقولههای اصلی انگیزش تحصیلی استخراج شد. بدین ترتیب عوامل مؤثر بر انگیزش تحصیلی در دو مقوله اصلی کدگذاری شده که هرکدام دارای مقولههای فرعی دیگری میشد. مقولههای اصلی بهدستآمده عبارتاند از: 1- عوامل درونی، 2- عوامل بیرونی. مقولههای فرعی شامل: 1- عوامل فردی، 2- عوامل خانوادگی، 3- عوامل اجتماعی و زیر مقولهها شامل: داشتن هدف، انرژی، آینده روشن، خودباوری، خودکارآمدی، موفقیت، علاقه، راهبردهای یادگیری، تشویقها و حمایت پدر و مادر، تشویق دوستان و همسالان، الگو قرار دادن افرادی که به موفقیت رسیدن بود. بهطورکلی انگیزش تحصیلی از عوامل متعددی چون فرد، خانواده و اجتماع متأثر است.