مهدی آقاپور؛ خدیجه ابوالمعالی الحسینی؛ علی اصغر اصغر نژاد فردید
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای مقابله با استرس و راهبردهای کمکخواهی بر سازگاری تحصیلی انجام شده است. روش پژوهش بهصورت نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل و مرحلهی پیگیری یک ماهه بود. جامعهی آماری شامل دانشآموزان پایه اول دبیرستانهای دولتی دخترانه ناحیه 4 آموزشوپرورش ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای مقابله با استرس و راهبردهای کمکخواهی بر سازگاری تحصیلی انجام شده است. روش پژوهش بهصورت نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل و مرحلهی پیگیری یک ماهه بود. جامعهی آماری شامل دانشآموزان پایه اول دبیرستانهای دولتی دخترانه ناحیه 4 آموزشوپرورش شهر تبریز در سال تحصیلی 96-1395 بود. 60 دانشآموز با داشتن ملاکهای ورود مشخص و به تصادف در 3 گروه 20 نفره (دو گروه آزمایشی و یک گروه کنترل) جایگزین شدند. دو گروه آزمایش به ترتیب آموزش راهبردهای مقابله با استرس و راهبردهای کمکخواهی را هرکدام در ده جلسه 90 دقیقهای دریافت کردند، اما گروه کنترل در این مدت هیچ مداخلهای را دریافت نکرد. هر دو گروه در پیشآزمون و پسآزمون و پیگیری با استفاده از مقیاس سازگاری تحصیلی بیرز و گوسنز (2002) مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای تحلیل دادهها از آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره درونگروهی-بینگروهی استفاده شد. یافتهها نشان داد که آموزش راهبردهای مقابله با استرس و راهبردهای کمکخواهی بهصورت معناداری باعث افزایش سازگاری تحصیلی میشود، اما این دو روش نسبت به یکدیگر تفاوت معناداری ندارند. همچنین اثرات آموزش راهبردهای مقابله با استرس و کمکخواهی بر رضایت تحصیلی ماندگار بود. پیشنهاد میشود که روانشناسان و مشاوران از برنامه آموزش راهبردهای مقابله با استرس و کمکخواهی برای افزایش سازگاری تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی استفاده کنند.