منیژه احمدی؛ سید علی قریشی؛ فاطمه گودرزی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر، بررسی مشکلات چند فرهنگی در مدارس ابتدایی شهر ساوه و ارائه راهکارها است. روش پژوهش ترکیبی؛ کیفی-کمی بود. جامعه آماری؛ 15178 نفر دانشآموز و 1400 معلم در سال تحصیلی 97-1396 که بر اساس روش نمونهگیری خوشهای، 260 معلم و 373 دانشآموز انتخاب شدند. ابزار پژوهش در بخش کمی پرسشنامه فرهنگی-اجتماعی کوهن و رسمن (2014) و در بخش کیفی مصاحبه ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر، بررسی مشکلات چند فرهنگی در مدارس ابتدایی شهر ساوه و ارائه راهکارها است. روش پژوهش ترکیبی؛ کیفی-کمی بود. جامعه آماری؛ 15178 نفر دانشآموز و 1400 معلم در سال تحصیلی 97-1396 که بر اساس روش نمونهگیری خوشهای، 260 معلم و 373 دانشآموز انتخاب شدند. ابزار پژوهش در بخش کمی پرسشنامه فرهنگی-اجتماعی کوهن و رسمن (2014) و در بخش کیفی مصاحبه نیمه ساختاریافته با 20 معلم و تحلیل محتوا بود. روش پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی و آزمون رتبهای فریدمن و t مستقل که یافتهها نشان داد مشکلات یاددهی، یادگیری، محتوایی و محیطی از لحاظ آماری در سطح 05/0 معنادار است. همچنین یادگیری، محتوای آموزشی، عدم آشنایی معلمان با فرهنگهای مختلف و احساس حقارت دانشآموزان لهجهدار با مشکلات آموزشی مدارس چندفرهنگی رابطه مستقیم و معناداری دارد. از سوی دیگر توجه برنامهریزان به محتوای آموزشی، آشنایی معلمان با فرهنگهای مختلف، ارائه خدمات مشاوره در این مدارس برای مقابله با احساس خجالت و کمرویی دانشآموزان، مشارکت آنها در فعالیتهای گروهی، اهمیتدهی به فرهنگهای مختلف در متون کتابهای درسی، جمعیت کم کلاسها، تعامل بیشتر با خانوادهها، عدم تبعیض و توجه خاص به فرهنگها، تأکید بر نقاط مشترک فرهنگها، تشکیل گروههای آموزشی با دانشآموزان فرهنگهای مختلف منجر به کاهش مشکلات آموزشی این مدارس خواهد شد.