اکرم مظاهری؛ سیمین دخت رضاخانی
چکیده
تحقیق حاضر بهمنظوربررسی اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر افزایش عزت نفس وکاهش تعارضات والد فرزند در دختران دانشآموز دبیرستانهای منطقه 13 شهر تهران انجام گرفت. روش پژوهش شبه آزمایشی از نوع پیش آزمونپسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری موردمطالعه را دختران دانشآموزپایه اول، دوم وسوم تشکیل میدادند که در نیمسال اول سال ...
بیشتر
تحقیق حاضر بهمنظوربررسی اثربخشی آموزش مهارتهای ارتباطی بر افزایش عزت نفس وکاهش تعارضات والد فرزند در دختران دانشآموز دبیرستانهای منطقه 13 شهر تهران انجام گرفت. روش پژوهش شبه آزمایشی از نوع پیش آزمونپسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری موردمطالعه را دختران دانشآموزپایه اول، دوم وسوم تشکیل میدادند که در نیمسال اول سال تحصیلی 94-1393 در دبیرستانهای دولتی منطقه 13 شهر تهران به تحصیل اشتغال داشتند. از این جامعه تعداد 30نفرکه در آزمون عزت نفس کوپر اسمیت(1967) پایینترین نمره ودر آزمون تعارضات والد- فرزند اشتراوس (1990) بالاترین نمره را کسب کرده بودند بهصورت تصادفی در گروه نمونه قرار گرفتند. در این پژوهش آموزش مهارتهای ارتباطی بهعنوان متغیر مستقل درده جلسهی 90 دقیقهای بهصورت هفتگی به گروه آزمایش آموزش داده شد. پس از پایان آموزش، هر دو گروه آزمایش و کنترل مورد پسآزمون قرار گرفتند. تجزیهوتحلیل دادههای پژوهش با استفاده از تحلیل کوواریانس انجام شد. نتایج نشان داد که آموزش مهارتهای ارتباطی بر افزایش عزت نفس و کاهش تعارضات والد- فرزند مؤثر است.