اسماعیل سعدی پور؛ زهره مُلایی؛ امیررضا وکیلی فرد
چکیده
هدف پژوهش حاضر تدوین مدل انگیزشی متشکل از متغیرهای خود ِالزامی، خودکارآمدی، تجربهی یادگیری و رفتار انگیختهی یادگیری ِزبان فارسی بهعنوان زبان دوم بود. برای این منظور، یک مطالعهی همبستگی با نمونهی 242 نفری از زبانآموزان نیمسال تحصیلی اول 95-96 مرکز آزفای دانشگاه بینالمللی امام خمینی که به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر تدوین مدل انگیزشی متشکل از متغیرهای خود ِالزامی، خودکارآمدی، تجربهی یادگیری و رفتار انگیختهی یادگیری ِزبان فارسی بهعنوان زبان دوم بود. برای این منظور، یک مطالعهی همبستگی با نمونهی 242 نفری از زبانآموزان نیمسال تحصیلی اول 95-96 مرکز آزفای دانشگاه بینالمللی امام خمینی که به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند، به اجرا درآمد. ابزار پژوهش، پرسشنامهی محقق ساختهی خود سامانهی انگیزشی زبان فارسی، در چهار محور خودِ الزامی، خودکارآمدی ِزبان فارسی و تجربهی یادگیری زبان فارسی و رفتار انگیختهی یادگیریبود. برای بررسی روایی سازه پرسشنامه از روش تحلیل عامل تأییدی استفاده شد که نتایج نشان داد که پرسشنامه از روایی سازه مناسبی برخوردار است. همچنین مقدار پایایی بهدستآمده برای کل پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرانباخ برابر 9/0 بود. یافتههای حاصل از تحلیل مسیر میان چهار محور پیش گفته، نشان داد که تأثیر تجربهی یادگیری بر خودکارآمدی، تجربهی یادگیری بر رفتار انگیختهی یادگیری زبان فارسی، خود الزامی بر رفتار انگیخته و خودکارآمدی بر رفتار انگیخته، مثبت و در سطح 5 درصد معنادار است. درحالیکه تأثیر خود الزامی بر خودکارآمدی معنادار نیست. بیشترین تأثیر را تجربهی یادگیری و سپس خودکارآمدی بر متغیر وابسته یعنی رفتار انگیختهی یادگیری نشان داد. اثر غیرمستقیم خود الزامی بر رفتار انگیخته یادگیری از طریق خودکارآمدی معنادار نبود اما اثر غیرمستقیم تجربهی یادگیری بر رفتار انگیخته یادگیری از طریق خودکارآمدی معنادار بود.