طاهره ابوئی؛ سامره شجاعی؛ فریدون ازما؛ حسنعلی اقاجانی
دوره 14، ویژه نامه ، تیر 1399، ، صفحه 95-110
چکیده
هدف پژوهش حاضر شناسایی شاخصهای آموزش کارآفرینی کسبوکارهای دانشبنیان در شتابدهندههای مستقر در مراکز رشد دانشگاهی بوده است. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف از نوع پژوهشهای کاربردی و توسعهای بود و از حیث روش اجرا از نوع پژوهشهای توصیفی-پیمایشی بود و جزء پژوهشهای کیفی محسوب میشد. جامعه آماری پژوهش شامل متخصصان، خبرگان ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر شناسایی شاخصهای آموزش کارآفرینی کسبوکارهای دانشبنیان در شتابدهندههای مستقر در مراکز رشد دانشگاهی بوده است. پژوهش حاضر ازلحاظ هدف از نوع پژوهشهای کاربردی و توسعهای بود و از حیث روش اجرا از نوع پژوهشهای توصیفی-پیمایشی بود و جزء پژوهشهای کیفی محسوب میشد. جامعه آماری پژوهش شامل متخصصان، خبرگان و کارشناسان حوزه آموزش و کارآفرینی و کسبوکار و کسبوکار دانشبنیان و صاحبنظران و متخصصان شتابدهندهها در مراکز دانشبنیان شهر تهران بود. از بین این افراد تعداد 32 نفر با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. این پژوهش در سال 1398 انجام شده است. گردآوری دادهها در این پژوهش به روش کتابخانهای و میدانی انجام گرفت. در بخش میدانی، از ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. این پرسشنامه شامل 5 سؤال بود. تجزیهوتحلیل دادهها در پژوهش حاضر، به روش دلفی فازی انجام شد و شاخصهای آموزش کارآفرینی با روش تحلیل عاملی موردسنجش قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد سه عامل تأثیرگذار شامل عوامل ساختاری، عوامل توسعهای، عوامل رفتاری و نظام مالی، با عنوان مهمترین عوامل اثرگذار بر آموزش کارآفرینی کسبوکارهای دانشبنیان در شتابدهندههای مستقر در مراکز رشد دانشگاهی معرفی شده است. بر اساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که برای آموزش کارآفرینی مناسب، باید تجهیزات را بهروز کرده و از آموزشهای مختلف و محتوای ساده بر اساس نیاز کارکنان استفاده کرد. همچنین مراکز رشد دانشگاهی، ساختار خود را بر اساس نیاز و عدم قطعیتهای محیطی تغییر دهند.
فاطمه ساغری؛ عبداله علی اسماعیلی؛ بابک حسین زاده
دوره 12، ویژهنامه ، فروردین 1397، ، صفحه 1029-1043
چکیده
هدف از انجام این تحقیق بررسی عوامل موثر بر توسعه آموزش کارآفرینی در دانشگاههای استان مازندران بوده است. جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاههای استان مازندران میباشد که تعداد نمونه در این تحقیق بر اساس جدول مورگان به تعداد 384 نفر تعیین می شود. در تحقیق موردنظر روش تحقیق روش توصیفی_پیمایشی میباشد. ابزار این پژوهش، ...
بیشتر
هدف از انجام این تحقیق بررسی عوامل موثر بر توسعه آموزش کارآفرینی در دانشگاههای استان مازندران بوده است. جامعه آماری تحقیق حاضر کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاههای استان مازندران میباشد که تعداد نمونه در این تحقیق بر اساس جدول مورگان به تعداد 384 نفر تعیین می شود. در تحقیق موردنظر روش تحقیق روش توصیفی_پیمایشی میباشد. ابزار این پژوهش، پرسشنامه می باشد. پایایی پرسشنامه ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ بالاتر از(7/0)محاسبه شد. برای تعیین روایی این ابزارها از روایی صوری و محتوایی استفاده شد. در این تحقیق برای برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون مدل معادلات ساختاری و نرم افزار Smart PLSاستفاده شد.نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها تاثیر عوامل رفتاری و عوامل ساختاری و عوامل محیطی را بر آموزش کار آفرینی در دانشگاههای استان مازندران مورد تایید قرار داد.