معین صوراسرافیل؛ سید محمدمهدی احمدی؛ احمد مرادخانی
دوره 16، شماره 57 ، تیر 1401، ، صفحه 74-90
چکیده
در آموزههای دینی اسلام، تشویق، بهعنوان روش تربیتی مورد تأکید قرار گرفته است. آموزههای دینی، در جهت تربیت و هدایت انسانها، از روش تشویق استفاده کرده است. هدف پژوهش حاضر، ارائه الگویی برای نظام تربیت کارگزاران در جامعه اسلامی مبتنیبر روش تشویق مورد نظر آموزههای دینی بود. این پژوهش، از نظر هدف، کاربردی؛ از نظر روش گردآوری ...
بیشتر
در آموزههای دینی اسلام، تشویق، بهعنوان روش تربیتی مورد تأکید قرار گرفته است. آموزههای دینی، در جهت تربیت و هدایت انسانها، از روش تشویق استفاده کرده است. هدف پژوهش حاضر، ارائه الگویی برای نظام تربیت کارگزاران در جامعه اسلامی مبتنیبر روش تشویق مورد نظر آموزههای دینی بود. این پژوهش، از نظر هدف، کاربردی؛ از نظر روش گردآوری دادهها، توصیفی؛ و از نظر ماهیت دادهها، کیفی بود. بر این اساس، ابتدا، از طریق روش تحلیل محتوای کیفی، آموزههای دینی مرتبط با روش تشویق استخراج شد. سپس، از طریق نظریه زمینهای، طی سه فرایند کدگذاری باز، محوری و گزینشی به تحلیل اطلاعات اقدام شد. نتایج نشان داد، رهبری تحولگرا، رهبری هدفگذار، رهبری بصیرتافزا، رهبری مبتنیبر مصلحت اجتماعی، رهبری انگیزهبخش و رهبری دوراندیش، عوامل نظام تربیت کارگزاران در جامعه اسلامی هستند. بر این اساس، در یک چشمانداز کلی، پدیده تربیت تحولآفرین در نظام تربیت کارگزاران جامعه اسلامی شناسایی شد.
محمد امین زارعی؛ سید علی اکبر افجه ای؛ وحید خاشعی ورنامخواستی؛ مصطفی دلشاد تهرانی
چکیده
این پژوهش با هدف تدوین مؤلفههای رهبری استراتژیک از طریق مراجعه به نظریات و تعاریف ارائه شده از سوی متخصصین و بررسی تطابق آن با ویژگیهای موردنیاز مدیران ارشد دانشگاه فرهنگیان انجام شده است. جامعه پژوهش حاضر در بخش کیفی متشکل از تعاریف ارائه شده از سوی صاحبنظران رهبری استراتژیک در منابع انگلیسی حدفاصل زمانی 1980 تا سال 2015 و حدفاصل ...
بیشتر
این پژوهش با هدف تدوین مؤلفههای رهبری استراتژیک از طریق مراجعه به نظریات و تعاریف ارائه شده از سوی متخصصین و بررسی تطابق آن با ویژگیهای موردنیاز مدیران ارشد دانشگاه فرهنگیان انجام شده است. جامعه پژوهش حاضر در بخش کیفی متشکل از تعاریف ارائه شده از سوی صاحبنظران رهبری استراتژیک در منابع انگلیسی حدفاصل زمانی 1980 تا سال 2015 و حدفاصل 1373 تا 1392 در منابع فارسی بوده، همچنین 50 نفر در بخش کمی بهصورت در دسترس انتخاب شدند. برای دستیابی به اهداف فوق از روش پژوهش آمیخته استفاده شده است. در مرحلۀ کیفی برای استخراج و تدوین مؤلفهها از روش تحلیل محتوای کیفی و در مرحلۀ کمی از روش مطالعه موردی توصیفی استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان داد که از جنبه فردی، رهبری استراتژیک دارای ویژگیهایی چون خرد مدیریتی، یادگیرندگی، انعطافپذیری، ظرفیت جذب، ظرفیت تنظیم و تنش خلاق است. ازنظر سازمانی، رهبر استراتژیک با ویژگیهای پیوند فعالیتها با استراتژی سازمان، یکسان نگری به حال و آینده، مدیریت سراسری، بهرهوری و بهبود مستمر، انگیزش و ترغیب، مدیریت تغییر، نظارت مستمر، رابطه تنگاتنگ رهبر و پیرو و غیره شناخته میشود. در حوزه محیطی نیز یک رهبر استراتژیک باید با رصد کردن محیط اطراف سازمان، تفکر استراتژیک، تبیین مسیر صحیح، آیندهنگری، پیشبینی کردن، مزیت رقابتی، مشتری مداری و توسعه بازار را در برنامههای خود لحاظ کند. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که بهغیراز ویژگی مزیت رقابتی ویژگیهای دیگر رهبری استراتژیک با ویژگیهای موردنیاز مدیران ارشد دانشگاه فرهنگیان از دیدگاه متخصصان دانشگاه مطابقت دارد.