زهرا حسنی آبیز؛ مهرداد ثابت؛ حسن پاشاشریفی؛ نسترن شریفی
دوره 15، شماره 53 ، تیر 1400، ، صفحه 72-82
چکیده
پژوهش حاضر بهمنظور بررسی عوامل سازمانی اثرگذار بر کارایی و انگیزش معلمان انجام شد. در این پژوهش، ابتدا با استفاده از روش مرور نظاممند یافتههای پژوهشی جمعآوری گردید. سپس از روش فراتحلیل برای پاسخگویی به سؤالات استفاده شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیهی پژوهشهایی است که در زمینه عوامل اثرگذار بر کارایی و انگیزش معلمان ...
بیشتر
پژوهش حاضر بهمنظور بررسی عوامل سازمانی اثرگذار بر کارایی و انگیزش معلمان انجام شد. در این پژوهش، ابتدا با استفاده از روش مرور نظاممند یافتههای پژوهشی جمعآوری گردید. سپس از روش فراتحلیل برای پاسخگویی به سؤالات استفاده شد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیهی پژوهشهایی است که در زمینه عوامل اثرگذار بر کارایی و انگیزش معلمان بین سالهای 1375 تا 1395 در داخل کشور انجام گرفته است. بر این اساس از طریق جستجوی اینترنتی در بانکهای اطلاعاتی داخلی و نیز جستجوی دستی در دانشگاههای شهر تهران شناسایی و اطلاعات مربوط به آنها کدگذاری گردید. درنهایت تعداد 18 مطالعه وارد فراتحلیل حاضر شدند. برای گردآوری دادههای موردنیاز از فرم کاربرگ فراتحلیل استفاده شد. نتایج تحلیل دادهها نشان داد شاخص اندازه اثر ترکیبی مطالعات، تحت مدل ثابت 10/0 و تحت مدل تصادفی 17/0 بود. در بررسی تفکیکی اندازه اثر متغیرها، عوامل سلامت سازمانی، جوسازمانی، انگیزه دانشآموزان، گوش دادن مدیر و سبک مدیریت رابطه مدار به ترتیب بیشترین اثر را بر کارایی و انگیزش معلمان داشتند. در روش رگرسیون ایگر، ثابت رگرسیونی برابر 01/0 محاسبه شد که سطح معنیداری آن کمتر از 05/0 است، بنابراین طبق روش رگرسیون ایگر، سوگیری انتشار وجود دارد. همچنین تحلیل تعدیلکننده برای متغیرهای سال انتشار و محل انجام پژوهش صورت گرفت که بیانگر عدم تأثیر تعدیلکنندگی متغیرهای سال انجام پژوهش و محل انجام پژوهش در نتایج مطالعات بود.
جمیله خاتون چراغی؛ مهدی شریعتمداری؛ فاطمه حمیدی فر؛ بهزاد شوقی
دوره 14، شماره 51 ، دی 1399، ، صفحه 81-97
چکیده
این پژوهش با هدف ارائه مدل ساختاری رهبری فضیلتگرا بهمنظور پیشبینی اشتیاق شغلی، رضایت شغلی و رفتارهای نوآورانه بر اساس تعهد سازمانی، جوسازمانی و راهبردهای مدیریتی صورت گرفت. روش پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش گردآوری دادهها توصیفی - همبستگی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه اعضای هیئتعلمی ...
بیشتر
این پژوهش با هدف ارائه مدل ساختاری رهبری فضیلتگرا بهمنظور پیشبینی اشتیاق شغلی، رضایت شغلی و رفتارهای نوآورانه بر اساس تعهد سازمانی، جوسازمانی و راهبردهای مدیریتی صورت گرفت. روش پژوهش ازنظر هدف کاربردی و ازنظر روش گردآوری دادهها توصیفی - همبستگی از نوع مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه اعضای هیئتعلمی مرد و زن واحدهای دانشگاه آزاد اسلامیِ استان تهران در سالِ 99-1398، به تعداد 2522 نفر بودند که 350 نفر با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای بهعنوان نمونه انتخاب شدند. جهت گردآوردی دادهها از پرسشنامة محقق ساخته مدیریت فضیلت گرا استفاده شد. روایی ابزار با استفاده ازنظر اساتید مورد تأیید قرار گرفت و ضریب آلفای کرونباخ برای تمامی مؤلفهها بالای 70/0 به دست آمد که نشاندهنده پایایی خوب ابزار بود. سپس دادهها با روش مدل یابی معادلات مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. یافتههای پژوهش نشان داد که مؤلفههای تعهد سازمانی، جوسازمانی، راهبردهای مدیریتی، بهعنوان مؤلفههای اثرگذار بر رهبری فضیلتگرا و مؤلفههای اشتیاق شغلی، رضایت شغلی و رفتارهای نوآورانه، بهعنوان مؤلفههای تأثیرپذیر از رهبری فضیلتگرا شناسایی شدند. درنهایت میتوان نتیجه گرفت رهبری فضیلتگرا قادر به پیشبینی اشتیاق شغلی، رضایت شغلی و رفتارهای نوآورانه بر اساس تعهد سازمانی، جوسازمانی و راهبردهای مدیریتی است.
لیلا احمدیان؛ مصطفی عسگریان
دوره 7، شماره 23 ، اسفند 1392، ، صفحه 79-93
چکیده
هدف از این تحقیق بررسی رابطه بین جو گروههای آموزشی باز و بسته با تعهدسازمانی اعضایهیئتعلمی دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی بوده است.جامعه آماری تحقیق شامل 120 نفر از اعضای هیئتعلمی دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعیدانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی با مرتبه علمی مربی، استادیار و استاد بوده ...
بیشتر
هدف از این تحقیق بررسی رابطه بین جو گروههای آموزشی باز و بسته با تعهدسازمانی اعضایهیئتعلمی دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی بوده است.جامعه آماری تحقیق شامل 120 نفر از اعضای هیئتعلمی دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعیدانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی با مرتبه علمی مربی، استادیار و استاد بوده است که نمونهایبا حجم 70 نفر با استفاده از جدول تاکمن و به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شد و برای« تعهدسازمانی » هالپین و کرافت و OCDQ « جوسازمانی » گردآوری دادهها از دو پرسشنامه توصیفمستقل t آلن ومی یر استفاده شد. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و آزمون OCQتجزیهوتحلیل شدند. نتایج تحقیق نشان داد که بین جو گروههای آموزشی بازو بسته با تعهد مستمررابطه معناداری وجود دارد، اما بین جو گروههای آموزشی باز با تعهدسازمانی و هنجاری و عاطفیرابطه معناداری وجود ندارد. همچنین بین جو گروههای آموزشی بسته با تعهدسازمانی و هنجاری وعاطفی رابطه معناداری وجود ندارد.