سلیمان ذوالفقارنسب؛ رضا محمدی؛ جواد حاتمی
چکیده
تهیه سؤالات دشوار با الگوریتمهای محاسباتی پیچیده، منجر به روندهای نابجا مثل راهبردهای آموزش تستزنی و آمادگی برای آزمون در بین آزمونشوندگان شده است. داشتن استانداردهای آموزشی دقیق و کاربرد الگوهای ردهبندی کمک میکند تا ارزشیابی بهتری از برنامههای آموزشی، محتوای درسی و همینطور پیشرفت تحصیلی دانشآموزان به دست ...
بیشتر
تهیه سؤالات دشوار با الگوریتمهای محاسباتی پیچیده، منجر به روندهای نابجا مثل راهبردهای آموزش تستزنی و آمادگی برای آزمون در بین آزمونشوندگان شده است. داشتن استانداردهای آموزشی دقیق و کاربرد الگوهای ردهبندی کمک میکند تا ارزشیابی بهتری از برنامههای آموزشی، محتوای درسی و همینطور پیشرفت تحصیلی دانشآموزان به دست آید. در این نوشته به بررسی نمونهای کوچک از مجموعه سؤالات چهارگزینهای حساب دیفرانسیل در چهارچوب هدفهای رفتاری پرداخته شد که مبتنی بر ترکیب رویکرد بلوم و وب بود؛ هدف معرفی رویکرد توان-پیچیدگی در ردهبندی سؤالات آزمونها بوده است. 12 سؤال از یک آزمون 30 سؤالی که روی یک نمونه 3409 نفری از دانشآموزان اجرا شد که بر اساس رویکرد توان-پیچیدگی ردهبندی گردید. نتیجه مربوط به 3 سؤال آن در این مقاله آمده است. نتایج نشان داد که سؤالات این آزمون همگی دانش روندی را اندازه میگیرند و عمدتاً در سطح 3 پیچیدگی قرار داشتهاند. همچنین 92% سؤالات انتزاعی بوده و برای پاسخگویی صحیح به هر سؤال همزمان باید چندین الگوریتم محاسباتی مختلف فراخوانی شوند. سؤالاتی که تنها از یک الگوریتم برای حل آنها استفاده شده و سطوح پیچیدگی کمتری داشتهاند از پارامترهای آماری بهتری مثل مقیاسپذیری برخوردار بودهاند و تابع آگاهی آنها اطلاعات بیشتری از توانایی آزمونشوندگان فراهم میکردند.
روح الله نوری؛ محمد ابویی اردکان؛ محمدرحیم اسفیدانی
دوره 5، شماره 13 ، شهریور 1390، ، صفحه 59-89
چکیده
چکیدهیکی از چالش های اساسی کشورهای درحال توسعه در تجارت الکترونیکی، آموزش و ظرفی تساز ینیروی انسانی است. پروژه آموزش و آگاه سازی تجارت الکترونیکی در جمهوری اسلامی ایران با هدفشناسایی فعالان و بازیگران تجارت الکترونیکی و طراحی دوره های مناسب منطبق بر نیاز آنا ن تعری فشد. پیرو چنین هدف عمده ای، در ابتدا گروه های بالقوه فراگیران با استفاده ...
بیشتر
چکیدهیکی از چالش های اساسی کشورهای درحال توسعه در تجارت الکترونیکی، آموزش و ظرفی تساز ینیروی انسانی است. پروژه آموزش و آگاه سازی تجارت الکترونیکی در جمهوری اسلامی ایران با هدفشناسایی فعالان و بازیگران تجارت الکترونیکی و طراحی دوره های مناسب منطبق بر نیاز آنا ن تعری فشد. پیرو چنین هدف عمده ای، در ابتدا گروه های بالقوه فراگیران با استفاده از مدل فعالان اقتصاد ی ومدل تجارت الکترونیکی توربان شناسایی شدند. در گام بعد نقش ها ی اصل ی ه ر یک از باز یگران وفعالان در عرصۀ تجارت الکترونیک ی بر اساس چارچوب ها ی کارکرد ی تجارت الکترونیک ی وفرایندهای سازمانی آن تعیین شد. بر اساس نقش های مربوط به هر گروه از فراگی ران، سلسله مراتباهداف آموزشی مربوط توسعه داده شد و موضوعات اساسی طراحی در قالب یک سند اطلاعات دورهها مواد لازم برای بسته های آموزشی طراح ی و « س. ا. د » (س. ا. د) دسته بندی شدند. با استفاده از اینتدوین شدند.