عبدالرضا بزرگ نژاد؛ فاتح شریف زاده
دوره 10، شماره 33 ، مرداد 1395، ، صفحه 119-170
چکیده
هدف این پژوهش مطالعه و بررسی خطمشیهای احراز شده در برنامههای سوم تا پنجم توسعه در زمینه آموزش عالی با تاکید بر تأثیر این خطمشیها بر عملکرد وزارت علوم،تحقیقات و فناوری،مشخص نمودن نقاط قوت و ضعف برنامهها،عملکرد وزارت علوم و میزان تحقیق هر یک از خطمشیها و اهداف مرتبط باهر یک از سه برنامه و در نهایت ارائه الگویی ...
بیشتر
هدف این پژوهش مطالعه و بررسی خطمشیهای احراز شده در برنامههای سوم تا پنجم توسعه در زمینه آموزش عالی با تاکید بر تأثیر این خطمشیها بر عملکرد وزارت علوم،تحقیقات و فناوری،مشخص نمودن نقاط قوت و ضعف برنامهها،عملکرد وزارت علوم و میزان تحقیق هر یک از خطمشیها و اهداف مرتبط باهر یک از سه برنامه و در نهایت ارائه الگویی با توجه به تجربیات پیشین برای فرایند تحقق اجرای خط مشی برنامههای توسعه علم و فناوری برنامه ششم توسعه میباشد.روش این پژوهش «کیفی» با رویکرد «گراندد تئوری» است. برای جمعآوری دادهها از ابزار مصاحبه نیمه ساختار یافته با10 نفر از متخصصان و متولیان و برنامهریزان فعال در زمینه آموزش عالی و ساختار دولتی تصمیمگیرنده در باب خطمشیهای آموزش عالی و برنامههای توسعه جمهوری اسلامی استفاده شده است. تجزیه و تحلیل دادهها با اتخاذ «روش تحلیل تفسیری اشتراوس و کوربین» و انجام فرایند کدگذاری باز و محوری صورت گرفته و در نتایج تحقیق بر این نکات تاکید میشود که "کیفیت مداری در آموزش عالی "به عنوان مقوله محوری اجرای خط مشی برنامههای توسعه علم و فناوری بر مبنای شرایط علی " مدیریت راهبردی آموزش عالی" در جامعه محقق میشوند. " توسعه متوازن دروندادها و بروندادهای نظام علم و فناوری " شامل پیامدهای تلاش برای اجرای خط مشی برنامههای توسعه علم و فناوری با در نظر گرفتن "زیرساختهای مالی و انسانی" (به عنوان زمینه الگو) طراحی و تبیین شده و منجر به تحقق پیامدها یا "تحقق خط مشی های علم و فناوری" میشوند.