احمدرضا روشن؛ محمود متوسلی
چکیده
یکی از ارکان نظام آموزش عالی ایران، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) است که چگونگی اداره و هدایت آن، نقش مستقیمی در کیفیت کلیت نظام آموزش عالی کشور دارد. حکمرانی خوب، الگویی ارائه میدهد که وزارت علوم بتواند به نحو مؤثر و بایستهای به ارتقاء کیفیت ساحت علم در کشور، کمک کند. از دیدگاه بسیاری از صاحبنظران، نظام فعلی آموزش عالی، پاسخگوی ...
بیشتر
یکی از ارکان نظام آموزش عالی ایران، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری (عتف) است که چگونگی اداره و هدایت آن، نقش مستقیمی در کیفیت کلیت نظام آموزش عالی کشور دارد. حکمرانی خوب، الگویی ارائه میدهد که وزارت علوم بتواند به نحو مؤثر و بایستهای به ارتقاء کیفیت ساحت علم در کشور، کمک کند. از دیدگاه بسیاری از صاحبنظران، نظام فعلی آموزش عالی، پاسخگوی خیل عظیم مطالبات و خواستههای ذینفعان آموزش عالی (اعم از دانشجویان، کارفرمایان، دولت و جامعه) نیست. لذا هدف این پژوهش، تدوین الگوی حکمرانی خوب در وزارت عتف برای پاسخ به نیازها و انتظارات ذینفعان، بوده است. در بررسی حاضر، روش گراندد تئوری و طرح پژوهش سیستماتیک اشتراوس و کوربین مورداستفاده قرار گرفته است. طبق الگوی پارادایمی این پژوهش، در ایران مهمترین موجبات حکمرانی نامطلوب در وزارت علوم عبارتاند از: 1- عوامل درون وزارتی، 2- ابعاد برون وزارتی، 3- عوامل با منشأ ذینفعان و 4- فقدان ارج و منزلت علم به ما هُوَ علم. برخی از پیشنهادهای سیاستی این پژوهش عبارتاند از: اصلاح قانون وزارت علوم منطبق با مقتضیات ذینفع محوری، باورمندی به حکمرانی خوب و ذینفع محوری بهعنوان معیار انتخاب وزیر علوم، ایجاد نهادهای قوی تظلم خواهی و پیگیری شکایات، آزادی تشکلهای ذینفعان داخلی و خارجی آموزش عالی و بسط فضاهای گفتگویی و معناسازی و ایجاد میزهای فکر و مشورت بین ذینفعان آموزش عالی.
عبدالرضا بزرگ نژاد؛ فاتح شریف زاده
دوره 10، شماره 33 ، مرداد 1395، ، صفحه 119-170
چکیده
هدف این پژوهش مطالعه و بررسی خطمشیهای احراز شده در برنامههای سوم تا پنجم توسعه در زمینه آموزش عالی با تاکید بر تأثیر این خطمشیها بر عملکرد وزارت علوم،تحقیقات و فناوری،مشخص نمودن نقاط قوت و ضعف برنامهها،عملکرد وزارت علوم و میزان تحقیق هر یک از خطمشیها و اهداف مرتبط باهر یک از سه برنامه و در نهایت ارائه الگویی ...
بیشتر
هدف این پژوهش مطالعه و بررسی خطمشیهای احراز شده در برنامههای سوم تا پنجم توسعه در زمینه آموزش عالی با تاکید بر تأثیر این خطمشیها بر عملکرد وزارت علوم،تحقیقات و فناوری،مشخص نمودن نقاط قوت و ضعف برنامهها،عملکرد وزارت علوم و میزان تحقیق هر یک از خطمشیها و اهداف مرتبط باهر یک از سه برنامه و در نهایت ارائه الگویی با توجه به تجربیات پیشین برای فرایند تحقق اجرای خط مشی برنامههای توسعه علم و فناوری برنامه ششم توسعه میباشد.روش این پژوهش «کیفی» با رویکرد «گراندد تئوری» است. برای جمعآوری دادهها از ابزار مصاحبه نیمه ساختار یافته با10 نفر از متخصصان و متولیان و برنامهریزان فعال در زمینه آموزش عالی و ساختار دولتی تصمیمگیرنده در باب خطمشیهای آموزش عالی و برنامههای توسعه جمهوری اسلامی استفاده شده است. تجزیه و تحلیل دادهها با اتخاذ «روش تحلیل تفسیری اشتراوس و کوربین» و انجام فرایند کدگذاری باز و محوری صورت گرفته و در نتایج تحقیق بر این نکات تاکید میشود که "کیفیت مداری در آموزش عالی "به عنوان مقوله محوری اجرای خط مشی برنامههای توسعه علم و فناوری بر مبنای شرایط علی " مدیریت راهبردی آموزش عالی" در جامعه محقق میشوند. " توسعه متوازن دروندادها و بروندادهای نظام علم و فناوری " شامل پیامدهای تلاش برای اجرای خط مشی برنامههای توسعه علم و فناوری با در نظر گرفتن "زیرساختهای مالی و انسانی" (به عنوان زمینه الگو) طراحی و تبیین شده و منجر به تحقق پیامدها یا "تحقق خط مشی های علم و فناوری" میشوند.
رضا محمدی؛ فرانک مختاریان
دوره 4، شماره 11 ، اسفند 1389، ، صفحه 163-190
چکیده
چکیدهپژوهش حاضر، با هدف فراارزشیابی ارزیابی کلان عملکرد در سال 1387 انجام شده و ضمن طراحیپرسشنامۀ آسیب شناسی برای حوزه های ستادی و صف به گردآوری دادهها از 69 حوزه پرداخته است .روایی پرسشنامه از طریق بررسی نظرات افراد ذیربط مشخص شده است. تجزیه و تحلیل یافته ها ازطریق روش آمار توصیفی صورت گرفته است. فراارزشیابی صورت گرفته، هفت حوزه را پوشش ...
بیشتر
چکیدهپژوهش حاضر، با هدف فراارزشیابی ارزیابی کلان عملکرد در سال 1387 انجام شده و ضمن طراحیپرسشنامۀ آسیب شناسی برای حوزه های ستادی و صف به گردآوری دادهها از 69 حوزه پرداخته است .روایی پرسشنامه از طریق بررسی نظرات افراد ذیربط مشخص شده است. تجزیه و تحلیل یافته ها ازطریق روش آمار توصیفی صورت گرفته است. فراارزشیابی صورت گرفته، هفت حوزه را پوشش دادهو نتایج حاصل از آن در قالب جداول توصیفی ارائه شده است. یافتههای کلی آسیب شناسی ارزیابیعملکرد وزارت متبوع، در اکثر موارد حاکی از تناسب نسبی یا عدم تناسب شاخص های عمومی ارزیابیعملکرد با مأموریت و اهداف حوزه های صف وزارت متبوع بوده و تنها در حوز ة ستادی وزارت بامأموریت ها و اهداف وزارت، تناسب داشته است . در خاتمه نیز، راهکارهای اجرایی برای بهبودوضعیت موجود ارزیابی کلان عملکرد وزارت متبوع پیشنهاد شده است.