عباسعلی رستمی نسب؛ محمد همتی؛ مسعود فضیلت پور
دوره 8، شماره 25 ، شهریور 1393، ، صفحه 17-36
چکیده
هدف از این پژوهش بررسی میزان انطباق محتوای کتاب روانشناسی سال سوم متوسطه با نیازهای مادی و معنوی دانشآموزان شهرستان شهرکرد در سال 1391 بود. این پژوهش از نوع کاربردی و با روش تحقیق زمینهیابی انجام شده است. جامعههای هدف شامل کلیه دانشآموزان سال سوم متوسطه رشته علوم انسانی به تعداد 255 نفر و دبیران روانشناسی به تعداد 6 نفر از شهرستان ...
بیشتر
هدف از این پژوهش بررسی میزان انطباق محتوای کتاب روانشناسی سال سوم متوسطه با نیازهای مادی و معنوی دانشآموزان شهرستان شهرکرد در سال 1391 بود. این پژوهش از نوع کاربردی و با روش تحقیق زمینهیابی انجام شده است. جامعههای هدف شامل کلیه دانشآموزان سال سوم متوسطه رشته علوم انسانی به تعداد 255 نفر و دبیران روانشناسی به تعداد 6 نفر از شهرستان شهرکرد بودند که با توجه به حجم محدود آنها، کل جامعه به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تمام شماری مطالعه شد. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه محقق ساخته بود که پس از تعیین روایی و پایایی مورداستفاده قرار گرفت. جهت تجزیهوتحلیل دادهها، از آزمونهای مجذور کای و تی مستقل استفاده شد. یافتهها نشان داد که تفاوت معناداری ازنظر انطباق میان محتوای کتاب روانشناسی و نیازهای مادی و معنوی دانشآموزان، وجود دارد. اکثر دانشآموزان معتقدند که میزان انطباق محتوای کتاب روانشناسی سوم متوسطه با نیازهای مادی در حد متوسط و با نیازهای معنوی و کل نیازهای آنان در حد زیاد بوده است. افزون بر آن، مقایسه میانگینها نشان داد که بین دیدگاه دانشآموزان دختر و پسر در مورد میزان انطباق محتوای کتاب روانشناسی سوم متوسطه با نیازهای آنان تفاوت معنادار وجود دارد. دانشآموزان دختر ارزیابی بهتری در مقایسه با دانشآموزان پسر داشتند. همچنین بین دیدگاه دانشآموزان با دبیران در مورد میزان انطباق محتوای کتاب روانشناسی با نیازهای دانشآموزان نیز تفاوت معناداری مشاهده شد که دانشآموزان ارزیابی بهتری در مقایسه با دبیران داشتند.