محدثه نگهبان؛ غلامعلی احمدی؛ مسعود کبیری
دوره 14، شماره 48 ، فروردین 1399، ، صفحه 127-143
چکیده
پژوهش حاضر با هدف شناسایی بدفهمیهای دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی در درس علوم تجربی بر اساس نتایج مطالعه تیمز 2015 انجام شد. روش پژوهش از نوع تحلیل ثانویه بوده است. جامعه آماری، شامل کلیه دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی که در سال تحصیلی 94-93، تعداد آنها 1158887 نفر بوده است که 8035 دانشآموز با روش نمونهگیری طبقهای خوشهای دومرحلهای ...
بیشتر
پژوهش حاضر با هدف شناسایی بدفهمیهای دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی در درس علوم تجربی بر اساس نتایج مطالعه تیمز 2015 انجام شد. روش پژوهش از نوع تحلیل ثانویه بوده است. جامعه آماری، شامل کلیه دانشآموزان پایه چهارم ابتدایی که در سال تحصیلی 94-93، تعداد آنها 1158887 نفر بوده است که 8035 دانشآموز با روش نمونهگیری طبقهای خوشهای دومرحلهای بهعنوان نمونه مطالعه تیمز 2015 انتخاب شدهاند. بر اساس بررسی پیشینه نظری، سه بدفهمی در حوزه علوم زمین، سه بدفهمی در حوزه علوم فیزیک و چهار بدفهمی در حوزه علوم زیستی جزء بدفهمیهای رایج دانشآموزان دوره ابتدایی در درس علوم تجربی شناسایی شدند که امکان بررسی آنان با پاسخ دانشآموزان ایرانی در مطالعه تیمز 2015 وجود داشت. این بدفهمیها شامل؛ تغییر شدت نور به دلیل کموزیاد شدن فاصله زمین با خورشید، گردش خورشید به دور زمین، ثابت ماندن وضعیت ماه و یکسان بودن شدت نور آن (حوزه علوم زمین)، لامپ بهعنوان منبع تولید انرژی الکتریکی و پلاستیک بهعنوان بهترین هادی گرما (حوزۀ علوم فیزیکی)، خوردن غذا توسط تمامی موجودات زنده و در نظر گرفتن درخت بهعنوان موجود غیرزنده در دانشآموزان ایرانی (علوم زیستی)، تأیید شدند. با توجه به نتایج به دست آمده در حوزه علوم زمین، مبنی بر اینکه هر سه بدفهمی شناساییشده در دانشآموزان وجود دارند، توجه به آموزش اثربخش مفاهیم نجومی و اصلاح بدفهمیهای موجود را بیشازپیش اهمیت مییابد. همچنین در حوزه علوم فیزیکی شدت بالا بدفهمی به دست آمده در مورد رسانای گرمایی نشاندهنده تأکید بیشتر به این بخش بود.
روشن احمدی؛ غلامعلی احمدی؛ گلریز زامیاد
دوره 6، شماره 19 ، اسفند 1391، ، صفحه 101-126
چکیده
هدف از این تحقیق، ارائه این عوامل در قالب یک مدل و بیان ارتباط می ان این عوامل است . تحقیقاتگوناگونی در مورد عوامل تأثیرگذار بر تمایل دانشجویان به ادامۀ به کارگیری این سیستم ها انجام شده استکه در هر یک از این تحقیقات، عوامل مختلفی در نظر گرفته شده است . پس از مطالعه ادبیات موضوع ومدلهای ارائه شده در تحقیقات قبلی، عوامل مهم تر، استخراج ...
بیشتر
هدف از این تحقیق، ارائه این عوامل در قالب یک مدل و بیان ارتباط می ان این عوامل است . تحقیقاتگوناگونی در مورد عوامل تأثیرگذار بر تمایل دانشجویان به ادامۀ به کارگیری این سیستم ها انجام شده استکه در هر یک از این تحقیقات، عوامل مختلفی در نظر گرفته شده است . پس از مطالعه ادبیات موضوع ومدلهای ارائه شده در تحقیقات قبلی، عوامل مهم تر، استخراج شده و مدلی ارائه شده است. مدل حاصل درطی چند مرحله و با در نظر گرفتن نظر تعدادی از خبرگان، تغییر یافته و در نهایت، مدل نهایی ار ائ ه شدهاست. به منظور اعتبار سنجی مدل پیشنهادی تحقیق، پرسشنامهای طراحی شد . دانشجویان دانشگاه علم وصنعت ایران به عنوان جامعه آماری انتخاب شدند . پرسشنام ۀ طراحی شده بین دانشجویان دوره هاییادگیری الکترونیکی این دانشگاه توزیع شد. نتایج حاصل نشان میدهد که ارتباطی بسیار قوی بین رضایت وتمایل به ادامۀ به کارگیری سیستم یادگیری الکترونیکی وجود دارد. همچنین، به نظر میرسد در کشور ما درحال حاضر فنّاوری، بعدی است که بیشترین اهمیت را داشته و رضایت از آن بیشترین تأثیر را بر تمایل افرادبه ادامه به کارگیری سیستم یادگیری الکترونیکی دارا است.