فرزان شعاع اردبیلی؛ جعفر رحمانی؛ غلامرضا ویسی
چکیده
دانشگاه کارآفرین بهعنوان نسل سوم دانشگاهها، مأموریت سومی دارد که مطابق نظریۀ تعدادی از اندیشمندان و متفکران، موتور رشد و تحول اقتصادی و اجتماعی بوده است. هدف این مقاله، مطالعه چارچوب مفهومی دانشگاه کارآفرین ازنقطهنظر جنبههای کارآفرینانه دانشگاههای کارآفرین و عوامل مؤثر بر شکلگیری دانشگاههای کارآفرینی و درنهایت ...
بیشتر
دانشگاه کارآفرین بهعنوان نسل سوم دانشگاهها، مأموریت سومی دارد که مطابق نظریۀ تعدادی از اندیشمندان و متفکران، موتور رشد و تحول اقتصادی و اجتماعی بوده است. هدف این مقاله، مطالعه چارچوب مفهومی دانشگاه کارآفرین ازنقطهنظر جنبههای کارآفرینانه دانشگاههای کارآفرین و عوامل مؤثر بر شکلگیری دانشگاههای کارآفرینی و درنهایت پیشنهاد مدل و چارچوب مفهومی دانشگاه کارآفرین (با هدفِ توسعه ای-کاربردی) بود. این پژوهش با روش و ماهیت مطالعه موردی از نوع کیفی بر اساس نظریه داده بنیاد با رویکرد سیستماتیک مدیریت و اجرا شد. مضاف بر اینکه با معیار کرسول مورد اعتباریابی محتوایی قرار گرفت و تأیید گردید و نیز پایایی آن بر اساس توافق کدگذاری بیش از 95 درصد، مطابقِ فرمول هولستی و کاپا مورد تأیید و حمایت واقع گردید. جامعۀ این پژوهش شامل اساتید دانشگاه و مدیران دانشگاه در مراکز کشور بودند. نمونه این مطالعه 14 نفر (4 نفر مدیر و بقیه اساتید دانشگاه) و نمونهگیری نظری و هدفمند و با روش گلوله برفی در حد اشباع بود. دادهها از مصاحبهها جمعآوری شدند. تحلیل محتوا در سه سطح بازو محوری و گزینشی انجام شدند. نتیجۀ دادهها با تحلیل محتوا، 106 ویژگی و شاخص و 26 ریز مقوله و شش مقوله کلی بود که در قالب مدل پارادایمی شاملِ شرایط علّی (ساختاری)؛ مقولۀ اصلی (رفتاری)؛ راهبردها (؛ نهادی)؛ شرایط مداخلهای (فردی)؛ زمینه (ویژگیهای محیطی)؛ پیامدها (کارآفرینی دانشگاه)؛ فرآیندِ دانشگاه کارآفرین در دانشگاههای ایران و روابط بین ابعاد مختلف و عناصرشان را انعکاس میدهند.