ابوالفضل فرید؛ رامین حبیبی کلیبر؛ محمد محمدی
چکیده
هدف پژوهش حاضر پی بردن به تجربیات دانشآموزانی بود که تعللورزی تحصیلی داشتند. روش پژوهش حاضر کیفی و از نوع پدیدارشناسی بود. مصاحبه نیمه ساختاریافته با 11 نفر از دانشآموزان پسر سال چهارم رشتههای نظری مقطع متوسطه دوم (دبیرستان) شهرستان مریوان که بهصورت هدفمند انتخاب شدند، در سال تحصیلی 96-95 انجام شد. مصاحبههای ضبطشده بهصورت ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر پی بردن به تجربیات دانشآموزانی بود که تعللورزی تحصیلی داشتند. روش پژوهش حاضر کیفی و از نوع پدیدارشناسی بود. مصاحبه نیمه ساختاریافته با 11 نفر از دانشآموزان پسر سال چهارم رشتههای نظری مقطع متوسطه دوم (دبیرستان) شهرستان مریوان که بهصورت هدفمند انتخاب شدند، در سال تحصیلی 96-95 انجام شد. مصاحبههای ضبطشده بهصورت کتبی ثبت شدند و به روش هفت مرحلهای کلایزی مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفتند. تحلیل تجربه زیسته دانشآموزان، موجب شناسایی و دستهبندی و استخراج مقولههای اصلی «سببشناسی تعلل ورزی تحصیلی»، «پیامدها» و «راهکارها» شد و همینطور از مقولههای اصلی ذکرشده، مقولههای فرعی سببشناسی درون فردی مشتمل بر نداشتن مهارت مدیریت زمان، کمالگرایی و مطلق اندیشی، افکار منفی و ترس از شکست، بیعلاقه بودن به موضوعات درسی و سببشناسی برون فردی و پیرامونی شامل دوستان بیبرنامه و بیانگیزه، نبود الگوی موفق و همینطور پیامدهای عاطفی و روانی- تحصیلی و رفتاری - شناختی و راهکارهای فردی – اجتماعی از مقولههای اصلی پیامدها و راهکارها، استخراج شدند. یافتههای این پژوهش توانست تصویر روشنی از علل تعللورزی تحصیلی، پیامدها و راهکارهای حل مشکل ارائه کند.