مریم بیگی ریزی؛ بدری شاه طلبی؛ محمدحسین یادمحمدیان
دوره 12، ویژهنامه ، فروردین 1397، ، صفحه 287-313
چکیده
هدف از پژوهش حاضر شناسایی صلاحیتهای محوری مدیران دانشگاههای آزاد اسلامی به روش تحلیل مضمون است. محیط پژوهش، شامل منابع دسته اول بانکهای اطلاعاتی علمی معتبر در گسترة زمانی1380 تا 1396 در حوزه مطالعات شایستگیهای مدیران است، به روش نمونهگیری هدفمند تعداد 134 عنوان انتخاب شد. پس از کدگذاری و دستهبندی 100 مضمون اولیه، روایی ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر شناسایی صلاحیتهای محوری مدیران دانشگاههای آزاد اسلامی به روش تحلیل مضمون است. محیط پژوهش، شامل منابع دسته اول بانکهای اطلاعاتی علمی معتبر در گسترة زمانی1380 تا 1396 در حوزه مطالعات شایستگیهای مدیران است، به روش نمونهگیری هدفمند تعداد 134 عنوان انتخاب شد. پس از کدگذاری و دستهبندی 100 مضمون اولیه، روایی محتوایی آن به دو روش، کیفی (نظر 20 نفر از متخصصان مدیریت و آیندهپژوه) و کمی (بررسی میزان توافق هر مضمون با استفاده از ضریب روایی محتوایی CVR) انجام شد. با استفاده از ضریب هولستی، پایایی مضامین 85/0 برآورد شد. پس از آن شبکه مضامین مشتمل بر 3 مضمون فراگیر (تعالیگرا، پیشران و ارزشآفرین) و 9 مضمون سازمان دهنده و 29 مضمون پایه ترسیم شد. با توجه به اهمیت نقش مدیران در پیشبرد اهداف جامعه در سطح منطقهای، ملیو بینالمللی، و نیز اهمیت شایستگی آنان به عنوان عاملی مهم در موفقیت دانشگاهها در انجام ماموریت خود؛ توجه و بکارگیری ملاکهای ارائه شده در مدل پیشنهادی صلاحیتهای مدیران، برای تصمیمگیرندگان و مشاوران شغلی در انتخاب مدیران با نگاه به آینده میتواند یکی از راههای بهبود کیفی مدیریت در دانشگاههای آزاد اسلامی آینده باشد.