سید محمد اندرامی؛ فرشیده ضامنی؛ ترانه عنایتی
دوره 14، ویژه نامه ، تیر 1399، ، صفحه 225-238
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ادراک از سیاست سازمانی و مدیریت مسیر شغلی با فلات شغلی کارکنان دانشگاه فرهنگیان بهمنظور ارائه مدل بود روش پژوهش ازنظر هدف کاربردی ازنظر گرداوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی و ازنظر روش در زمره پژوهشهای کمی بود. جامعه آماری عبارت بود از کلیه کارکنان دانشگاه فرهنگیان منطقه ٨ کشور استانهای ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ادراک از سیاست سازمانی و مدیریت مسیر شغلی با فلات شغلی کارکنان دانشگاه فرهنگیان بهمنظور ارائه مدل بود روش پژوهش ازنظر هدف کاربردی ازنظر گرداوری دادهها توصیفی از نوع همبستگی و ازنظر روش در زمره پژوهشهای کمی بود. جامعه آماری عبارت بود از کلیه کارکنان دانشگاه فرهنگیان منطقه ٨ کشور استانهای سمنان و گلستان و مازندران در سال 97-96 به تعداد 221 نفر بودند که ازاینبین 140 نفر به روش نمونهگیری تصادفی طبقهای مرحلهای انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری شامل پرسشنامه استاندارد ادراک سیاسی کاکمار و کارلسون (1997)، پرسشنامه استاندارد مدیریت مسیر شغلی آدکلا (2011) و پرسشنامه استاندارد فلات شغلی میلیمن (1992) بود. برای بررسی ارتباط بین متغیرها از ضریب همبستگی پیرسون، جهت برازش مدل رگرسیون از رگرسیون چندگانه و درنهایت با استفاده از برازش مدل معادلات ساختاری مدل پژوهش نهایی محاسبه شد. یافتهها نشان داد ارتباط مثبت و معناداری بین ادراک سیاست سازمانی و ابعاد آن با فلات شغلی و ابعاد آن یافت شد. همچنین ارتباط منفی و معناداری بین مدیریت مسیر شغلی با فلات شغلی و ابعاد آن در بین کارکنان دانشگاه فرهنگیان یافت شد. همچنین ابعاد ادراک سیاست سازمانی و مدیریت مسیر شغلی بهطور همزمان در مدل قابلیت تبیین 5/83 درصدی از متغیر فلات شغلی را تبیین کرد و مدل ارتباطی تبیین شده دارای شاخص نیکویی برازش با مقدار 63/0 بود. نتایج پژوهش نشان داد هنگامی کارکنان دچار فلات زدگی شغلی زیستی میشوند که هیچگونه علاقه و لذتی را در کار خود احساس نکنند. لذا، با غنیسازی و توسعه دورههای آموزشی برای ارتقای رتبه علمی و توسعه روحیه فردی استادان از طریق دادن بورس و تداوم دورههای آموزشی کوتاهمدت و بلندمدت در داخل و خارج کشور میتوان نقش مهمی در کاهش فلات زدگی شغلی داشت
ترانه عنایتی؛ محمد صالحی؛ طیبه جلالی
دوره 12، ویژهنامه ، فروردین 1397، ، صفحه 361-378
چکیده
این پژوهش با هدف ارائه مدل جهت تبیین تأثیر هوشهای رقابتی و تجاری بر تجاریسازی ایدهها با تأکید بر مزیت رقابتی در دانشگاههای نسل سوم انجام شده است. پژوهش حاضر باهدف کاربردی و با رویکرد ترکیبی (آمیخته) با طرح اکتشافی انجام شد.جامعه آماری در بخش کیفی اعضای هیئتعلمی دانشگاه بودند که با روش نمونهگیری هدفمند و با توجه به قانون ...
بیشتر
این پژوهش با هدف ارائه مدل جهت تبیین تأثیر هوشهای رقابتی و تجاری بر تجاریسازی ایدهها با تأکید بر مزیت رقابتی در دانشگاههای نسل سوم انجام شده است. پژوهش حاضر باهدف کاربردی و با رویکرد ترکیبی (آمیخته) با طرح اکتشافی انجام شد.جامعه آماری در بخش کیفی اعضای هیئتعلمی دانشگاه بودند که با روش نمونهگیری هدفمند و با توجه به قانون اشباع 18 نفر انتخاب شدند. جامعه آماری در بخش کمی اعضای هیئتعلمی رسمی و مدرسین مدعو(غیررسمی) دانشگاه در شهر مشهد شامل 2572 نفر بودند که با استفاده از فرمول کوکران و روش نمونهگیری طبقهای تعداد 335 نفر از آنها بهعنوان حجم نمونه در نظر گرفته شدند.ابزار گردآوری دادهها در بخش کیفی مصاحبههای نیمه ساختاریافته بود که برای حصول اطمینان از روایی بخش کیفی و بهمنظور اطمینان خاطر از دقیق بودن یافتهها از دیدگاه پژوهشگر، از نظرات اساتید و خبرگان آشنا با این حوزه و متخصصان دانشگاهی علیالخصوص در حوزه کارآفرینی استفاده شد. در بخش کمی نیز بهمنظور گرداوری دادهها از 4 پرسشنامه استفاده شد.برای محاسبه روایی پرسشنامهها از روایی محتوا و سازه استفاده شد. روایی محتوایی پرسشنامهها توسط خبرگان دانشگاه مورد تائید قرار گرفت. برای بررسی روایی سازه، از دو معیار روایی همگرا و واگرا استفاده شد. نتایج بهدستآمده از بارهای عاملی گویههای هر عامل نشان داد، کلیه گویهها دارای بار عاملی بیش از 4/0 و میانگین واریانس استخراجشده، بالای 5/4 بودند، شرط AVE> 5/0 برای همه متغیرها برقرار است لذا روایی همگرا این متغیرها تائید شد. علاوه بر این، مقادیر جذر میانگین واریانس استخراجشده بیشترین مقدار را نشان میداد که بیانگر وجود روایی واگرا در بین متغیرهای پژوهش بود. پایایی و پایایی ترکیبی پرسشنامه ها بزرگتر از 5/0 را نشان داد. برای تجزیهوتحلیل دادههای بخش کیفی از تحلیل محتوا برای همه متغیرها با مقادیر بالای 7/0 استفاده شد، جهت تجزیهوتحلیل دادهها در بخش آمار توصیفی از جداول فراوانی و درصد فراوانی، میانگین و انحراف استاندارد و در بخش آمار استنباطی، از آزمون کولموگروف-اسمیرنوف، آزمونهای t تک نمونهای و مستقل، تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون معادلات ساختاری استفاده شد و با استفاده از نرمافزار SPSS و Smart Pls تحلیل شد. نتایج نشان داد که: همه ابعاد و مؤلفههای متغیرها دارای بار عاملی بالای 5/0 هستند. همچنین نتایج حاصل از تحلیل عامل تأییدی نشان داد که هوش رقابتی با ضریب تأثیر 897/0، هوش تجاری با ضریب تأثیر 649/0 بر دانشگاه کارآفرین تأثیر مثبت و معناداری دارند ولی مزیت رقابتی با ضریب تأثیر 196/0 تأثیری ندارد مدل ارائهشده با برآورد برازش کلی GOF دارای برازش مناسب است و مؤلفههای حاصل در این پژوهش برای هوش رقابتی در بعد زمینه(آگاهی و دانش و اطلاعات داخلی ،زیرساخت و فناوری) و در بعد فرایند(جمعآوری، نگهداری و توسعه اطلاعات،برنامهریزی و تمرکز)و برای هوش تجاری مؤلفههای قابلیتهای تحلیلی ،کیفیت محتوای اطلاعات،استفاده از اطلاعات در فرآیند تصمیمگیری،فرهنگ تصمیمگیری تحلیلی و مؤلفههای شایستگیهای منحصربهفرد و قابلیت حفظ و نگهداری در متغیر مزیت رقابتی تائید گردید.در متغیر دانشگاه کارآفرین 7 مؤلفه حاکمیت و اداره دانشگاه،ساختار و طرح سازمانی، قدرت نفوذ، مدیریت ذینفعان و ارزشهای جامعه، مرکز رشد و تجاریسازی، بینالمللی سازی ، حمایت و آموزش کارآفرینانه سرمایهگذاری تائید گردید.
سحر رستگار؛ ترانه عنایتی؛ رضا یوسفی
دوره 12، ویژهنامه ، فروردین 1397، ، صفحه 395-413
چکیده
هدف پژوهش شناسایی و سنجش مؤلفههای عملکرد شغلی اعضای هیأت علمی در دانشگاههای دولتی شهر تهران بوده است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع داده آمیخته از نوع اکتشافی بود. جامعه آماری بخش کیفی شامل خبرگان و مسئولین دانشگاهی بودند که با استفاده از روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند و اصل اشباع ده نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب ...
بیشتر
هدف پژوهش شناسایی و سنجش مؤلفههای عملکرد شغلی اعضای هیأت علمی در دانشگاههای دولتی شهر تهران بوده است. پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر نوع داده آمیخته از نوع اکتشافی بود. جامعه آماری بخش کیفی شامل خبرگان و مسئولین دانشگاهی بودند که با استفاده از روش نمونهگیری غیرتصادفی هدفمند و اصل اشباع ده نفر بهعنوان حجم نمونه انتخاب شدند. بخش کمی شامل کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاههای دولتی شهر تهران بودند که با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای و محاسبه حجم نمونه در معادلات ساختاری 480 نفر به عنوان نمونه انتخاب شد. جهت گردآوری دادهها از روش کتابخانهای، مصاحبه نیمه ساختار یافته و پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. برای تحلیل دادههای کیفی از تحلیل محتوا و در بخش کمی از تحلیل عاملی اکتشافی و آزمون تی تک نمونه ای استفاده شد. نتایج نشان داد که مؤلفههای عملکرد شغلی عبارتند از آموزشی، پژوهشی، حرفهای و شایستگیهای فردی؛ وضعیت موجود مؤلفههای پژوهشی و حرفهای نامطلوب ولی وضعیت موجود مؤلفههای آموزشی و شایستگیهای فردی مطلوب بود. درنهایت با توجه به مؤلفههای شناسایی شده پیشنهاد میشود قوانین و مقررات مربوط به ارتقای عملکرد شغلی اساتید بازنگری و اصلاح شود.