اعظم میرزاصفی؛ ابوالقاسم یعقوبی؛ حسین محققی؛ رسول کرد نوقابی
دوره 14، شماره 49 ، تیر 1399، ، صفحه 41-54
چکیده
هدف پژوهش تدوین مدل ساختاری ناسازگاری تحصیلی بر اساس بیعدالتی آموزشی، فرسودگی، فریبکاری تحصیلی وعدم خود کارآمدی دانشجویان بود. روش پژوهش همبستگی در قالب الگوسازی مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه بوعلی سینای همدان در سال تحصیلی 97-1396 بود. ابزارهای اندازهگیری شامل پرسشنامه عدالت آموزشی گلپرور ...
بیشتر
هدف پژوهش تدوین مدل ساختاری ناسازگاری تحصیلی بر اساس بیعدالتی آموزشی، فرسودگی، فریبکاری تحصیلی وعدم خود کارآمدی دانشجویان بود. روش پژوهش همبستگی در قالب الگوسازی مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دانشگاه بوعلی سینای همدان در سال تحصیلی 97-1396 بود. ابزارهای اندازهگیری شامل پرسشنامه عدالت آموزشی گلپرور (1389) فرسودگی تحصیلی برسو (1998)، فریبکاری تحصیلی گلپرور (1389) پرسشنامه خودکارآمدی اون و فرامن (2001)، سازگاری تحصیلی بیکر و سریاک (1984) بود. دادههای پژوهش با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل شد. نتایج نشان داد مدل معادلات ساختاری روابط بین بیعدالتی آموزشی، عدمخودکارآمدی، فرسودگی و فریبکاری تحصیلی در تبیین ناسازگاری تحصیلی از برازش مناسب برخوردار است. همچنین روابط غیرمستقیم بین متغیرهای مذکور در مدل نیز مورد تأیید قرار گرفت. این یافتهها حاکی از آن است که کنترل بیعدالتی آموزشی، میتواند گام مؤثری در جهت کاهش فرسودگی، فریبکاری، عدمخودکارآمدی و ناسازگاری تحصیلی باشد.
شهریار مرادی؛ رسول کرد نوقابی؛ ابوالقاسم یعقوبی؛ خسرو رشید
دوره 12، شماره 41 ، تیر 1397، ، صفحه 7-25
چکیده
هدف از پژوهش حاضر تبیین خرد بر مبنای داراییهای تحولی و با میانجیگری بالندگی بود. به این منظور نمونهای متشکل از 668 دانشجو از دانشگاههای کرمانشاه به روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای انتخاب و مقیاسهای خرد آردلت (2003)، داراییهای تحولی (2005) و بالندگی (2002) روی آنان اجرا شد. دادهها با استفاده از الگوی معادله ساختاری (SEM) تحلیل گردید. مدل ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر تبیین خرد بر مبنای داراییهای تحولی و با میانجیگری بالندگی بود. به این منظور نمونهای متشکل از 668 دانشجو از دانشگاههای کرمانشاه به روش نمونهگیری خوشهای مرحلهای انتخاب و مقیاسهای خرد آردلت (2003)، داراییهای تحولی (2005) و بالندگی (2002) روی آنان اجرا شد. دادهها با استفاده از الگوی معادله ساختاری (SEM) تحلیل گردید. مدل نهایی یک الگوی خاص از روابط متغیرهای پژوهش با یکدیگر را ارائه کرد و درمجموع توانست به ترتیب 08/0، 14/0 و 23/0 از واریانس ابعاد شناختی، عاطفی و تأملی خرد را تبیین نماید. شاخصهای برازش مدل نشان از برازندگی مناسب مدل با دادهها داشتند (57/2=df/2χ، 05/0=RMSEA، 00/1=GFI، 00/1=CFI). اثر مستقیم داراییهای درونی بر هر سه بعد خرد تأیید و اثر غیرمستقیم آن نیز به وساطت بالندگی بر ابعاد شناختی و عاطفی معنیدار اما بر بعد تأملی غیرمعنیدار بود. اثر مستقیم داراییهای بیرونی نیز بر بعد تأملی تأیید شد اما بر ابعاد شناختی و عاطفی تأیید نشد و اثر غیرمستقیم آن بر ابعاد شناختی و عاطفی معنیدار و بر بعد تأملی غیرمعنیدار بود. درمجموع داراییهای درونی بیش از داراییهای بیرونی تبیینکننده خرد در دانشجویان بودند.
رسول کردنوقابی؛ فتانه درتاج
دوره 4، شماره 10 ، آذر 1389، ، صفحه 59-74
چکیده
هدف پژوهش حاضر تعیین سطح بهداشت روانی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا در مقطع کارشناسی و مقایسه آن با دانشجویان دانشگاه پیام نور همدان و کبودرآهنگ در همین مقطع تحصیلی بود. ازجمله اهداف دیگر این پژوهش مقایسه سطح بهداشت روانی دانشجویان دختر و پسر و دانشجویان دورههای تحصیلی متفاوت (روزانه و شبانه) و دانشکدههای متفاوت بود. پرسشنامه سلامت ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضر تعیین سطح بهداشت روانی دانشجویان دانشگاه بوعلی سینا در مقطع کارشناسی و مقایسه آن با دانشجویان دانشگاه پیام نور همدان و کبودرآهنگ در همین مقطع تحصیلی بود. ازجمله اهداف دیگر این پژوهش مقایسه سطح بهداشت روانی دانشجویان دختر و پسر و دانشجویان دورههای تحصیلی متفاوت (روزانه و شبانه) و دانشکدههای متفاوت بود. پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ) بهعنوان ابزار محاسبه سطح بهداشت روانی بر روی 900 نفر از دانشجویان اجرا شد. با استخراج دادههای حاصل از اجرای این پرسشنامه شاخص سطح بهداشت روانی و نیز چهار مقیاس نشانههای بدنی، اضطراب و بیخوابی، اختلال در کارکرد اجتماعی و افسردگی به دست آمد. این اطلاعات با استفاده از آزمونهای آماری t در گروههای مستقل و تحلیل واریانس یکطرفه تجزیهوتحلیل شد. نتایج نشان داد که سطح بهداشت روانی دانشجویان دختر و پسر دورههای تحصیلی متفاوت (روزانه، شبانه و پیام نور) و دانشکدههای متفاوت، تفاوت معناداری با یکدیگر دارد. با استفاده از نتایج این پژوهش، میتوان کمبودها و نیازهای دانشجویان را در مورد برنامههای بهداشت روانی در بخشهای مختلف تشخیص داد و مسیر پژوهشهای آتی را در این خصوص مشخص کرد.