آموزش مداوم ، مدیریت آموزشی، تکنولوژی آموزشی و برنامه­ریزی درسی
میزان توجه به سرمایه‌های فرهنگی در کتاب‌های درسی

کتایون حمیدی زاده؛ فاطمه امیریان

دوره 17، شماره 62 ، مهر 1402، ، صفحه 83-97

https://doi.org/10.22034/jiera.2023.412363.3034

چکیده
  هدف: این پژوهش با هدف بررسی جایگاه مؤلفه‌های سرمایه فرهنگی در کتاب‌های درسی دورۀ ابتدایی انجام گرفت. روش: به همین منظور از روش تحلیل محتوا استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل محتوای تمامی کتاب‌های درسی دوره دوم ابتدایی در سال تحصیلی 03-1402 شامل پایه‌های چهارم، پنجم و ششم بوده که از این جامعه، کتاب‌های فارسی، مطالعات اجتماعی و ...  بیشتر

بررسی آموزش در کلاس ‏های چند پایه در همه ‏گیری بیماری کرونا: مطالعه موردی در استان مرکزی

کتایون حمیدی زاده

دوره 15، شماره 55 ، دی 1400، ، صفحه 120-132

چکیده
  پژوهش حاضر باهدف تحلیل آموزش در کلاس‏های چندپایه در ایام شیوع بیماری کرونا و آموزش مجازی صورت گرفته است. بدین منظور از رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی توصیفی استفاده شد. جامعه‏ی آماری شامل ۱۸۷ نفر از معلمان مدارس ابتدایی چندپایه در سال‌های ۱۳۹۹-۱۴۰۰ در استان مرکزی است که ۵ معلم به‏صورت هدفمند انتخاب شدند، سپس ۱۰ معلم دیگر از طریق ...  بیشتر

تحلیل نظام مند آموزش چندفرهنگی در ایران

کتایون حمیدی زاده؛ کورش فتحی واجارگاه؛ محبوبه عارفی؛ گلنار مهران

دوره 12، شماره 42 ، آبان 1397، ، صفحه 25-38

https://doi.org/10.22034/jiera.2018.79460

چکیده
  پژوهش حاضر باهدف تحلیل آموزش چندفرهنگی در ایران صورت گرفته است. به همین منظور از روش پژوهش ترکیبی استفاده‌شده است. بدین ترتیب که ابتدا در یک پژوهش کیفی معیارهای آموزش چندفرهنگی مطلوب استخراج شد که این معیارها در 4 عنصر اصلی (هدف، محتوا، روش‌های تدریس، ارزشیابی) و 9 عنصر فرعی و 50 زیر محور از میان مصاحبه با صاحب‌نظران و معلمان برجسته ...  بیشتر