سعید غفاری؛ حسین صادقی؛ لیلا سبحانی؛ رامین رفیعی پور
چکیده
هدف از این مطالعه پیشبینی خودمهارگری بر اساس مؤلفههای هیجان خواهی و خودمیان بینی؛ نقش میانجی گرانه ی سبک های مقابله ای دانش آموزان بود. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود و از روش آماری مدل یابی معادلات ساختاری استفاده گردید. جامعه آماری این پژوهش 380 نفر از دانش آموزان منطقه 2 تهران در سال 1397 بودند. ...
بیشتر
هدف از این مطالعه پیشبینی خودمهارگری بر اساس مؤلفههای هیجان خواهی و خودمیان بینی؛ نقش میانجی گرانه ی سبک های مقابله ای دانش آموزان بود. روش پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی بود و از روش آماری مدل یابی معادلات ساختاری استفاده گردید. جامعه آماری این پژوهش 380 نفر از دانش آموزان منطقه 2 تهران در سال 1397 بودند. بر اساس جدول کرجسی و مورگان از بین آنها 181 نفر به روش نمونه گیری تصادفی خوش های انتخاب شدند. با استفاده از پرسشنامه خودمهارگری تانجی (2004)، مقیاس هیجان خواهی آرنت (1992)، پرسشنامه خودمیان بینی لاپسلی و همکاران (1996) و پرسشنامه سبک های مقابله ای لازاروس و فولکمن (1988) مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده های به دستآمده با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه در سطح معناداری 05/0 و آلفای کرونباخ برای آزمون معادلات ساختاری مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان داد بین خودمهارگری با هیجان خواهی، خودمیان بینی و سبک های مقابله ای رابطه چندگانه وجود دارد. بین هیجان خواهی با خودمیان بینی و نقش میانجی گرانه ی سبک مقابلها ی گریز-اجتناب رابطه وجود دارد. تحلیل آماری داده ها بیانگر آن بود که خودمهارگری بالا باعث کاهش معنادار سطح هیجان خواهی، خود میان بینی و کارآمدی سبک های مقابله ای دانش آموزان میشود.
سعید غفاری؛ عاطفه شیروانی
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی مدارس غیردولتی بهعنوان سازمانی مشارکتی و نوپدید در ایران، با هدف تفویض اختیار به صاحبان اصلی آموزشوپرورش یعنی اولیا و ایجاد فضای همیاری و همکاری تشکیل شد. سنجش اثربخشی این مدارس، از ابعاد درونی و بیرونی زمینه توسعه یا عدم توسعه آن و رفع نقاط قوت و ضعف را فراهم میآورد. به این منظور در این مقاله از مدل ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی مدارس غیردولتی بهعنوان سازمانی مشارکتی و نوپدید در ایران، با هدف تفویض اختیار به صاحبان اصلی آموزشوپرورش یعنی اولیا و ایجاد فضای همیاری و همکاری تشکیل شد. سنجش اثربخشی این مدارس، از ابعاد درونی و بیرونی زمینه توسعه یا عدم توسعه آن و رفع نقاط قوت و ضعف را فراهم میآورد. به این منظور در این مقاله از مدل ترکیبی کارت امتیاز متوازن و تحلیل پوششی دادههای بازهای استفاده شده است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی- تحلیلی و از جنبه روش گردآوری اطلاعات، یک پژوهش کتابخانهای – میدانی است. در بخش گردآوری دادههای کیفی، دادهها از افراد جامعهی موردمطالعه که شامل کلیه مطلعین کلیدی و خبرگان حوزه کیفیت مدارس بوده، گردآوری شد. روش گردآوری دادهها در بخش کیفی اغلب مصاحبه است. در پژوهش حاضر با توجه به موضوع و اهداف تحقیق از روش مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده خواهد شد. برای تجزیهوتحلیل دادهها با توجه به ماهیت کیفی اطلاعاتی که از مصاحبه به دست آمده و استخراج مفاهیم مشابه در آنها از روش کدگذاری دادههای کیفی استفاده شده است. با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 30 مدرسه از مناطق 20 گانه شهر تهران در سال تحصیلی 1396-1395 بهعنوان نمونه آماری انتخاب شدهاند و از این تعداد 10 مدرسه دوره ابتدایی، 10 مدرسه دوره متوسطه اول و 10 مدرسه متوسطه دوم بودند. با استفاده از نرمافزارهای SPSS استفاده شده است. این پژوهش مدل مناسب و کاربردی را برای رتبهبندی، برنامهریزی و بهبود عملکرد مدارس ارائه میکند که میتواند در سازمانهای دیگر مانند بانکها، آب و غیره به کار گرفته شود.