فریبا درتاج؛ اسماعیل زارعی زوارکی؛ خدیجه علی آبادی؛ مهران فرج اللهی؛ علی دلاور
دوره 10، شماره 35 ، بهمن 1395، ، صفحه 1-20
چکیده
هدف از پژوهش حاضر،تعیین تأثیرآموزش از راه دور(مبتنی برموک)برعملکردتحصیلی دانشجویان دانشگاه پیام نورمرکز کرمان می باشد. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی بود که در این پژوهش از نمونهگیری خوشهای با حجم مناسب (یک کلاس در گروه آزمایش ویک کلاس در گروه کنترل) استفاده شده ،روش انتخاب نمونه، بهصورت نمونهگیری خوشهای یک مرحلهای می باشد. ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر،تعیین تأثیرآموزش از راه دور(مبتنی برموک)برعملکردتحصیلی دانشجویان دانشگاه پیام نورمرکز کرمان می باشد. روش پژوهش از نوع شبه آزمایشی بود که در این پژوهش از نمونهگیری خوشهای با حجم مناسب (یک کلاس در گروه آزمایش ویک کلاس در گروه کنترل) استفاده شده ،روش انتخاب نمونه، بهصورت نمونهگیری خوشهای یک مرحلهای می باشد. جامعه آماری دانشجویان دانشگاه پیام نور کرمان می باشند که 40 نفر از آن ها) 20 نفر گروه کنترل و 20 نفر گروه آزمایش) به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای آزمون فرضیه های پژوهش از تحلیل کوواریانس تک و چند متغیری برای تعدیل اختلافات اولیه ( کنترل آماری اختلافات اولیه) گروه آزمایش و گروه کنترل استفاده شد. برای بررسی عملکرد تحصیلی دانشجویان ازآزمون استاندارد کتاب تکنولوژی آموزشی استفاده گردید.یافته های پژوهش نشان داد که بین میانگین نمرات عملکرد تحصیلی گروه آزمایش وگروه گواه در مرحله پس آزمون،پس از حذف اثر پیش آزمون،تفاوت معناداری وجود داردومیانگین تعدیل شده نمرات عملکرد تحصیلی در گروه آزمایش،بالاتر از میانگین تعدیل شده نمرات پس آزمون در گروه گواه بود. متغیر آزمایشی با اندازه اثر 52/0، 52 درصد از واریانس متغیر عملکرد تحصیلی را پیش بینی کرد. بنابراین آموزش با موکبر افزایش میزان عملکرد تحصیلی دانشجویان در درس تکنولوژی آموزشی تاثیر مثبت دارد.براساس نتایج حاصله ،پیشنهاد می شوداز فناوری موکبرای غنی سازی آموزش سایردروس دانشجویان دانشگاه پیام نوراستفاده شود.
فریبا درتاج؛ مریم رجبیان ده زیره؛ رضا اسدی نژاد
دوره 10، شماره 33 ، مرداد 1395، ، صفحه 212-229
چکیده
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی و کیفیت تجارب یادگیری در دانشآموزان اول متوسطه (دختر) شهرستان کاشان است. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی است و از نظر روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری شامل 205 نفر از دانشآموزان اول متوسطه (دختر) شهرستان کاشان میباشد که در سال تحصیلی 95-94 ...
بیشتر
هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی و کیفیت تجارب یادگیری در دانشآموزان اول متوسطه (دختر) شهرستان کاشان است. این پژوهش از لحاظ هدف، کاربردی است و از نظر روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری شامل 205 نفر از دانشآموزان اول متوسطه (دختر) شهرستان کاشان میباشد که در سال تحصیلی 95-94 مشغول به تحصیل بودند و بر اساس جدول مورگان 100 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت انتخاب نمونههای مورد نظر از روش نمونهگیری خوشهای استفادهشده است. ابزار پژوهش حاضر شامل پرسشنامه کیفیت تجارب یادگیری نیومن میباشد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از ضریب همبستگی پیرسون با استفاده از برنامه کامپیوتری SPSS استفاده شد. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی و کیفیت تجارب یادگیری در سطح آلفای 01/0 رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. (01/0P<). همچنین نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد بین میزان استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی با مؤلفههای کیفیت تجارب یادگیری (کیفیت منابع، کیفیت محتوا، انعطافپذیری و رابطه استاد-دانشجو) در سطح آلفای 01/0 رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد. (01/0P<).
مهران سرداری پور؛ فریبا درتاج؛ حسین پایندان
دوره 4، شماره 10 ، آذر 1389، ، صفحه 155-176
چکیده
مهارتهای اجتماعی اکتسابی هستند و در زمان تولد ظاهر نمیشوند بلکه درنتیجه تعامل با دیگران تکامل مییابند. درگذشته پرستاران فرمانبردار متخصصان پزشکی تلقی میشدند و در دانشکدههای پرستاری نیز این عقیده تقویت میشد. این مدارس بهطور سنتی، از تشویق و ترغیب استقلال و خودکفایی دانشجویان در سیستمهای مراقبتی بهداشتی امتناع میکردند. ...
بیشتر
مهارتهای اجتماعی اکتسابی هستند و در زمان تولد ظاهر نمیشوند بلکه درنتیجه تعامل با دیگران تکامل مییابند. درگذشته پرستاران فرمانبردار متخصصان پزشکی تلقی میشدند و در دانشکدههای پرستاری نیز این عقیده تقویت میشد. این مدارس بهطور سنتی، از تشویق و ترغیب استقلال و خودکفایی دانشجویان در سیستمهای مراقبتی بهداشتی امتناع میکردند. اما در سالهای اخیر احساس نیاز به پرستاران قوی که قادر به ارائه مراقبت کیفی باشند افزایش یافته و ابراز وجود بهعنوان یک ابزار ساده که میتواند در جهت دفاع از بیماران و نیز حرفه پرستاری به کار گرفته شود، مدنظر قرار گرفته است. در همین راستا این تحقیق به مطالعه درباره تأثیر آموزش جرئت ورزی بر میزان قاطعیت دانشجویان دختر رشته پرستاری میپردازد. این پژوهش نیمه تجربی در دو گروه آزمایش و کنترل و بهصورت پیشآزمون – پسآزمون اجرا شده است. جامعه پژوهش را در این مطالعه کلیه دانشجویان پرستاری دانشکده پرستاری و مامایی کرج تشکیل میدهند. نمونه پژوهش شامل 30 دانشجوی دختر پرستاری است که نمره آنان در آزمون قاطعیت راتوس از میانگین نمرات جامعه پژوهش کمتر است. سپس نمونههای پژوهش به طریق تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. آموزش جرئت ورزی طی یک برنامه ششهفتهای در 12 جلسه و با استفاده از یک طرح چند محتوایی شامل هدایت و رهبری، بازی نقش، تکالیف خانگی و بازخورد به اجرا گذاشته شد. نتایج تحقیق نشاندهنده بهبود معنیدار قاطعیت واحدهای موردپژوهش در گروه آزمایش بود. درحالیکه در گروه کنترل هیچ تغییر محسوسی مشاهده نشد. نتایج همچنین نمایانگر این مسئله بود.
اسماعیل زارعی زوارکی؛ حسین سلیمانی ازندریانی؛ فریبا درتاج
دوره 4، شماره 9 ، شهریور 1389، ، صفحه 69-83
چکیده
زمینه: اعضای جامعۀ به لحاظ ذهنی، جسمی، عاطفی و اجتماعی تفاوتهای قابل ملاحظه ای با دیگر همسالان خود دارند. به نحوی که به دلیل همین تفاوتهای محسوس قادر نیستند از برنامههای درسی عادی که اصولاٌ بر پایه ویژگیها و توانایی های مشترک اکثریت کودکان در سنین مختلف تنظیم گردیده است، به طور مناسب بهرهمند گردند. هدف: هدف ار این پژوهش ...
بیشتر
زمینه: اعضای جامعۀ به لحاظ ذهنی، جسمی، عاطفی و اجتماعی تفاوتهای قابل ملاحظه ای با دیگر همسالان خود دارند. به نحوی که به دلیل همین تفاوتهای محسوس قادر نیستند از برنامههای درسی عادی که اصولاٌ بر پایه ویژگیها و توانایی های مشترک اکثریت کودکان در سنین مختلف تنظیم گردیده است، به طور مناسب بهرهمند گردند. هدف: هدف ار این پژوهش ارزیابی کیفی مراکز یادگیری موجود در سازمان آموزش و پرورش استثنایی شهر تهران از نظر کارشناسان سازمان و مراکز موجود در مولفه های نیروی انسانی، محیط فیزیکی، رسانه ها، مواد و تجهیزات میباشد. روش: روش پژوهش حاضر توصیفی بوده و از روش نمونهگیری تصادفی ساده برای تعین نمونه مورد نظر استفاده شد. جامعۀ آماری شامل کلیه کارشناسان شاغل در سازمان آموزش و پرورش استثنایی، پژوهشکده کودکان استثنایی و همچنین مدیران مراکز یادگیری دانشآموزان استثنایی شهر تهران میباشد. یافتهها: نتایج بدست آمده نشان میدهد که 1-مراکز یادگیری موجود در سازمان آموزش و پرورش استثنایی (تهران) در مولفه نیروی انسانی از نظر کارشناسان سازمان و مراکز موجود ضعیف میباشند.2- مراکز یادگیری موجود در سازمان آموزش و پرورش استثنایی (تهران) در مولفه محیط فیزیکی از نظر نظر کارشناسان سازمان و مراکز موجود ضعیف میباشند.3- مراکز یادگیری موجود در سازمان آموزش و پرورش استثنایی (تهران) در مولفه رسانه ها، مواد و تجهیزات از نظر نظر کارشناسان سازمان و مراکز موجود دچار ضعیف میباشند. نتیجهگیری: نتایج به دست امده نشان داد که مراکز یادگیری موجود در سازمان آموزش و پرورش استثنایی در مولفه های نیروی انسانی، محیط فیزیکی، رسانه ها، مواد و تجهیزات ضعیف ارزیابی می شوند. این یافتهها تا حدود زیادی نیز با نتایج سایر پژوهشهای انجام شده مطابقت داشت.