فاطمه صفری کربلایی؛ غلامعلی افروز؛ مهوش رقیبی
دوره 10، شماره 33 ، مرداد 1395، ، صفحه 210-239
چکیده
بزهکاری یکی از مشکلات دوره نوجوانی است که میتواند مشکلات جدی برای نوجوانان، خانواده و اجتماع ایجاد نماید که عوامل متعددی در بروز آن دخالت داند. پژوهش حاضر به منظور بررسی وضعیت ویژگیهای زیستی، شخصیتی و بهره هوشی نوجوانان بزهکار استان سیستان و بلوچستان انجام شده است. در این پژوهش 86 نفر از نوجوانان بزهکار کانون اصلاح و تربیت استان ...
بیشتر
بزهکاری یکی از مشکلات دوره نوجوانی است که میتواند مشکلات جدی برای نوجوانان، خانواده و اجتماع ایجاد نماید که عوامل متعددی در بروز آن دخالت داند. پژوهش حاضر به منظور بررسی وضعیت ویژگیهای زیستی، شخصیتی و بهره هوشی نوجوانان بزهکار استان سیستان و بلوچستان انجام شده است. در این پژوهش 86 نفر از نوجوانان بزهکار کانون اصلاح و تربیت استان سیستان و بلوچستان به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند و چک لیست ویژگیهای زیستی، پرسشنامه شخصیتی آیزنک نوجوانان، مقیاس هوشی وکسلر کودکان و بزرگسالان در مورد آنان اجرا و تکمیل شد. روش تحقیق حاضر توصیفی از نوع تحلیلی میباشد. بر اساس نتایج بدست آمده، نوجوانان بزهکار از نظر ویژگیهای معلولیت های بدنی، بیماریها در حدطبیعی جامعه بودند، در مورد ویژگیهای شخصیتی، از نظر برونگرایی، روان رنجوری و روانپریشی تعدادی نیازمند توجه و درمان بودند. همچنین میانگین ضرایب هوشی نوجوانان بزهکار 79 میباشد. با شناسایی علمی این ویژگیها، مشخص میشود که برنامهریزیهای مناسب جهت پیشگیری از بزهکاری و بازپروری نوجوانان بزهکار در زمینه تدوین برنامههای آموزشی و هدایت شغلی و تحصیلی آنان از موارد قابل توجه است.
افسانه لطفی عظیمی؛ غلامعلی افروز؛ فریبرز درتاج؛ محترم نعمت طاوسی
دوره 9، شماره 31 ، اسفند 1394، ، صفحه 1-18
چکیده
هدف پژوهش حاضرتعیین رابطه مسند مهارگری و خودکارآمدی با انگیزش تحصیلی دانشآموزان بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کلیه دانشآموزان رشته علوم تجربی سال آخر دبیرستانهای دخترانه و پسرانه دولتی بود که در سال تحصیلی 93-92 در تهران مشغول تحصیل بودند. جهت انتخاب نمونه از روش نمونهگیری خوشه ای چندمرحله ای استفاده شد. با توجه به طرح ...
بیشتر
هدف پژوهش حاضرتعیین رابطه مسند مهارگری و خودکارآمدی با انگیزش تحصیلی دانشآموزان بود. جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل کلیه دانشآموزان رشته علوم تجربی سال آخر دبیرستانهای دخترانه و پسرانه دولتی بود که در سال تحصیلی 93-92 در تهران مشغول تحصیل بودند. جهت انتخاب نمونه از روش نمونهگیری خوشه ای چندمرحله ای استفاده شد. با توجه به طرح پژوهش 200 نفر انتخاب و به مقیاس انگیزش تحصیلی (والرند و همکاران، 1989)، مقیاس درونی بودن، افراد قدرتمند و شانس (لوینسون، 1981)، و پرسشنامه خودکارآمدی تعمیم یافته (جاج و همکاران، 1998) پاسخ دادند. نتایج تحلیل رگرسیون نشان دادند دو متغیر مسند مهارگری و خودکارآمدی توانایی تبیین 13 درصد از واریانس انگیزش درونی، 7 درصد از واریانس انگیزش بیرونی و 9 درصد از واریانس بیانگیزشی را دارند. در پایان، یافتهها بر مبنای اهمیت انگیزش تحصیلی در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان مورد بحث قرار گرفت.
احمد بهپژوه؛ محسن شکوهی یکتا؛ فرزانه معتمدی شارک؛ غلامعلی افروز؛ باقر غباری بناب
دوره 9، شماره 30 ، آذر 1394، ، صفحه 7-26
چکیده
این پژوهش با هدف تعیین روایی، قابلیت اعتماد و ســاختار عاملی پرسشــنامۀ هوشــبهر هیجانی بار-آن فرم بلند ویژةنوجوانان انجام شــده اســت. حجم نمونه شامل 298دانشآموز (158پســر و 140دختر) در دامنۀ سنی 12تا 15سالبودند که از طریق نمونهگیری خوشــهای مرحلهای از بین دانشآموزان دورة اول متوســطه مدارس شــهر تهران انتخابو با پرسشــنامۀ هوشــبهر ...
بیشتر
این پژوهش با هدف تعیین روایی، قابلیت اعتماد و ســاختار عاملی پرسشــنامۀ هوشــبهر هیجانی بار-آن فرم بلند ویژةنوجوانان انجام شــده اســت. حجم نمونه شامل 298دانشآموز (158پســر و 140دختر) در دامنۀ سنی 12تا 15سالبودند که از طریق نمونهگیری خوشــهای مرحلهای از بین دانشآموزان دورة اول متوســطه مدارس شــهر تهران انتخابو با پرسشــنامۀ هوشــبهر هیجانی بار-آن فرم بلند ویژه نوجوانان مورد آزمون قرار گرفتند. ضریب آلفای کرونباخ برایکل مقیاس در نمونۀ حاضر در دامنۀ 0/80تا 0/92و ضریب اســپیرمن براون مقیاس مذکور در دامنۀ 0/74تا 0/92بهدســت آمد. نتایج تحلیل عاملی تأییدی موید این است که ساختار پرسشنامۀ مذکور، برازش قابل قبولی با دادهها دارد وهمبســتگی بین سوالها و مؤلفهها دلیلی بر تایید مدل بوده و سه شاخص نیکویی برازش مدل را تایید میکند. با توجهبه ویژگیهای روانســنجی مطلوب این پرسشــنامه، میتوان با اطمینان از این ابزار برای ارزیابی هوش هیجانی نوجواناناستفاده کرد