Document Type : Original Article

Author

shahid rajaei university

Abstract

This study is preliminary based on two main goals. One study on what has happen to Institutionalizing of knowledge management and secondly considering element for to Institutionalizing of knowledge management to a model. This study was conducted through Appling is on the basis of qualitative and grounded theory of research. For achieving such goals, we have used three different techniques: documentary method, focus group and interview. Statistical society of this study comprises faculty members of universities and talented expertise from related field. The focus group including 6 faculty members from universities and we selected 4 faculty members and two expertise in order to conduct deeply consideration through interviews. We have applied the purposive samling.  In order to analyses data gained through interview we used Strauss method for coding the data that it was comprises of open coding, axial coding and selective coding. The findings show that Institutionalizing of knowledge management is faced with challenges that we point out 10 crucial challenges and the reason behind of such challenges are due to lack of appropriate organizational culture, lack of specialized bodies, insufficient managerial capabilities and inadequate infrastructures. Subsequently we could identify 3 different captions for Institutionalizing of knowledge management as follow: 1) management 2) organizational culture 3) infrastructure (human resources and supplies and equipment’s). Accordingly, we have provided subtitles for each caption. Such model can play a crucial role in Institutionalizing of knowledge management in Iranian universities. Based upon such model we develop a program for implementation of knowledge management.

Keywords

آدینه قهرمانی، ع.، هاشم‌پور، ل.، عطاپور، ه. (1390). مطالعه وضعیت زیرساخت­های مدیریت دانش در دانشگاه تبریز از دیدگاه اعضا هیئت‌علمی. نشریه کتابداری و اطلاع­رسانی دانشگاهی، 45 (57)، 63-85.
پرهام، ش. (1389)، تبیین چالش­های پیاده­سازی مدیریت دانش و معرفی یک مدل مناسب جهت پیاده­سازی در دانشگاه شهید چمران اهواز، پایان­نامه کارشناسی ارشد، گروه مدیریت. دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی دانشگاه پیام نور مرکز تهران.
حسینی شاوون، ا.، یوزباشی، ع.، نسل‌سراجی، ر. (1394). وضعیت مدیریت دانش و عوامل مؤثر بر استقرار آن در دانشگاه علوم پزشکی تهران. فصلنامه علمی پژوهشی راهبرد فرهنگ، 8 (30)، 137-159.
دانایی­فرد، ح.، امامی، س.م. (1386)، استراتژی­های پژوهش کیفی: تأملی بر نظریه­پردازی داده‌بنیاد، فصلنامه اندیشه مدیریت، 1 (2)، 69-97.
رمضانی، ق.، سلیمی، ج. (1394)، شناسایی مؤلفه‌های مدیریت دانش و وضعیت پیاده‌سازی آن‌ها؛ مطالعه موردی: دانشگاه کردستان، فصلنامه مطالعات دانش­شناسی، 2 (5)، 1-24.
رهنورد، ف.، محمدی، ا. (1388)، شناسایی عوامل کلیدی موفقیت سیستم مدیریت دانش در دانشکده­ها و مراکز آموزش عالی تهران، نشریه مدیریت فن‌آوری اطلاعات، 2(3)، 37-52.
زمانی، ب. (1386)، بررسی زیرساخت­های مدیریت دانش در دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی دانشگاه اصفهان از دیدگاه اعضاء هیئت‌علمی و ارائه راهکارهایی برای بهبود آن، اولین کنفرانس ملی مدیریت دانش، تهران، موسسه اطلاع­رسانی نفت، گاز و پتروشیمی.
صالحی، ع.، احمدی، ع. ا. (1391). مدیریت دانش. تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
عباسی، زهره، (1386)، مروری بر مدل‌های پیاده‌سازی مدیریت دانش در سازمان‌ها، اولین کنفرانس ملی مدیریت دانش، تهران، موسسه اطلاع‌رسانی نفت، گاز و پتروشیمی، موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت، https://www.civilica.com/Paper-IKMC01-IKMC01_019.html
فتح­اللهی، ب.؛ افشارزنجانی، ا. و نوذری، د. (1388)، امکان­سنجی پیاده­سازی مدیریت دانش در دانشگاه اصفهان، مجموعه مقالات مدیریت دانش و علوم اطلاعات: پیوندها و برهم‌کنش‌ها، به کوشش حسن­زاده و دیگران، تهران، انتشارات کتابدار.
فرهادی­محلی، ع.، صادق نحوی، م. ح.، فرهادی محلی، ع. (۱۳۹۵)، تأثیر مدیریت دانش بر کارآفرینی سازمانی در صنعت گاز مطالعه موردی: شرکت ملی گاز استان مازندران، دومین کنفرانس بین­المللی مدیریت و فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات، تهران، شرکت خدمات برتر
همتی، م. (1389)، ارزیابی میزان به‌کارگیری مؤلفه‌های مدیریت دانش در دانشکده­های پردیس فنی تهران، چهارمین کنفرانس ملی مدیریت دانش، تهران، موسسه اطلاع­رسانی نفت، گاز و پتروشیمی.
Abdullah, R., Selamat, M. H., Jaafar, A., Abdullah, S., & Sura, S. (2008). An empirical study of knowledge management system implementation in public higher learning institution. IJCSNS International Journal of Computer Science and Network Security, 8 (1), 281-290.
Ahmad, H. S., & An, M. (2008). Knowledge management implementation in construction projects: a KM model for Knowledge Creation, Collection and Updating (KCCU). International Journal of Project Organisation and Management1(2), 133-166.
Buckman, R. H. (1998). Knowledge sharing at Buckman labs. Journal of business strategy19(1), 11-15.
Cain, T. J., Branin, J. J., & Sherman, W. M. (2008). Knowledge management and the academy. Educause Quarterly4, 26-33.
Chu, K. W., Wang, M., & Yuen, A. H. (2011). Implementing knowledge management in school environment: Teachers' perception. Knowledge Management & E-Learning: An International Journal3(2), 139-152.
Kuswara, A. U. (2001). An experience in knowledge management system implementation at Indonesian leading IT school. Retrieved September, 10, 2005.
Obaide, A. (2004). A model for a successful implementation of knowledge management in engineering organizations(Doctoral dissertation, University of Salford, UK).
Probst, G. J. (1998). Practical knowledge management: A model that works. PRISM-CAMBRIDGE MASSACHUSETTS-, 17-30.
Sunassee, N. N., & Sewry, D. A. (2002, September). A theoretical framework for knowledge management implementation. In Proceedings of the 2002 annual research conference of the South African institute of computer scientists and information technologists on Enablement through technology (pp. 235-245). South African Institute for Computer Scientists and Information Technologists.
The website of the University of Berkeley. Https://www.berkeley.edu.Vashisth, R., Kumar, R., & Chandra, A. (2010). Barriers and facilitators to knowledge management: Evidence from selected Indian universities. IUP Journal of Knowledge Management8(4), 7.