Document Type : Original Article

Authors

Basic Sciences , Farabi College, tehran, iran

Abstract

In examining and analyzing the nature of university autonomy in higher education systems, evaluation and explanation of the relationship between the two institutions of government and university is of particular importance. As the government interferes and controls the policies of higher education, the university is faced with the challenge of the autonomy of the university. The purpose of this study was to understand and explain how the power institution is present and effective on Iran's higher education. The methodology of this research is influenced by Norman Fairclough approach, "Critical Discourse Analysis". The documents and texts studied in this study include all texts and written and spoken literature that address the conditions of university autonomy in Iran and the four dimensions of organizational, scientific, financial and employment autonomy. Given the discursive analysis approach, the practical method of data aggregation is the review of documents. The findings of the research show that the state institution influences all four types of university autonomy in Iran's higher education system through its significant factors. These factors are classified and categorized into three categories: "regulatory and control", "administrative and legal", and "financial and educational". Based on the findings of this study, the demands of the trade union and the efforts of the scientific community to overcome the current policies and procedures of exercising power by the state institution on academic autonomy in Iran are strongly suggested. In addition, "moderating political attitudes", "reviewing the traditional and state-based views on higher education governance" and "trying to revive university autonomy" are the three main strategies for restoring university autonomy in Iran.

Keywords

آقاگل­زاده، ف. و غیاثیان، م. (1386). رویکردهای غالب در تحلیل گفتمان انتقادی. فصلنامهزبانوزبان‌شناسی، 5 (3)، 39-54.
جناآبادی، ح. و عزیزی­نژاد، ب. (1395). الگویابی ساختاری تأثیر کیفیت زندگی کاری بر اعتیاد به کارا اعضای هیئت‌علمی دانشگاه، نشریه پژوهش در نظام­های آموزشی، 35 (4)، 101-116.
چیت­سازان، ا. (1388). آموزش عالی در گستره تاریخ و تمدن اسلامی، تهران: پژوهشگاه مطالعات فرهنگی و اجتماعی.
خورسندی طاسکوه، ع. (1396). تحلیل انتقادی ماهیت استقلال سازمانی دانشگاه در ایران. مجموعه چکیده مقالات همایش ملی استقلال دانشگاه؛ چالش‌ها و راهبردها، تهران: دانشگاه علامه طباطبائی.
زاهدی­اصل، م. (1396). مفهوم استقلال دانشگاه، مبانی حقوقی، موانع و محدودیت‌ها، مجموعه مقالات همایش ملی استقلال دانشگاه‌ها: چالش‌ها و راهبردها، تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی.
سیاسی، ع. (1387). گزارش یک زندگی. تهران: اختران.
ضیایی بیگدلی، م. (1396). استقلال دانشگاه‌ها؛ خصیصه ذاتی یک دانشگاه سرآمد، مجموعه مقالات همایش ملی استقلال دانشگاه‌ها: چالش‌ها و راهبردها، تهران: انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی.
غیاثی ندوشن، س. و خلیلی، ا. (1397). دولت و استقلال دانشگاه، فصلنامه دولت پژوهی، 4 (2)، 183-232.
فاضلی، ن. (1393). فرهنگ و دانشگاه، تهران: ثالث.
فراستخواه، م. (1389). دانشگاه و آموزش عالی؛ منظرهای جهانی و مسئله‌های ایرانی، تهران: نی.
فراستخواه، م. (1396). استقلال دانشگاهی در ایران؛ پیش برنده‌ها و بازدارنده‌ها، مجموعه مقالات همایش ملی استقلال دانشگاه‌ها: چالش‌ها و راهبردها، تهران: دانشگاه علامه طباطبائی.
هاشمی، م.؛ افجه‌ای، ع.؛ دهقانان، ح. و خاشعی، و. (1396). طراحی مدل تصویرسازی سازمانی دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی، نشریه پژوهش در نظام­های آموزشی، 11 (4)، 231-260.
همایون آریا، ش.؛ یمنی دوزی سرخابی، م. و صفری فارفار، ر. (1391). بررسی تحلیلی وضعیت توسعۀ مؤسسات آموزش عالی غیردولتی- غیرانتفاعی در طول برنامۀ چهارم توسعۀ اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران 88 -1384، نشریه پژوهش در نظام­های آموزشی، 6 (2)، 131-169.
یاسپرس، ک. (1394). ایده دانشگاه، ترجمه مهدی پارسا و مهرداد پارسا، تهران: ققنوس.
Bergan, S. (2018). Academic freedom and institutional autonomy, iau Horizons, 27 (2), 29-35.
Bladh, A. (2018). Let the views be heard,? iau Horizons, 27 (2), 36-44.
Bologna Group. (2016). Academic freedom and institutional autonomy: what role in and for the EHEA, Bologna Follow-Up Group, December, 1-11.
Brief, E. (2017). Modernisation of Higher Education in Europe: Academic Staff 2017, Education, Audiovisual and Culture Executive Agency, 11-49.
Brubacher, J, S. (1977). On The Philosophy of Higher Education. San Francisco: Jossey – Bass Publisher.
Estermann, T. (2017). University Autonomy in Europe III: Country Profiles, Brussels: European University Association.
Fairclough, N. (2010). Critical Discourse Analysis: The Critical Study of Language, London: Longman.
Fairclough, N. (2012). Critical discourse analysis, International Advances in Engineering and Technology (IAET), 7 (2), 452-487.
Hayes, D. (2016). Towards a Philosophy of Academic Freedom, Civitas 2016, 55 (3), 65-81.
Javdani, H.,Tofighi, J., Ghazi Tabatabaee, M., & Pardakhtchi, M. (2008). Managerial Subsystem in Iranian Higher Education: Past, Present and Future. Quarterly Journal Research and Planning in Higher Education, 14(2), 139-16.
Kothbauer, M. (2008). Autonomy and its Challenges in a World of Global education, Austria: International Association of University Governing Bodies.
Martin, M. (2018) Increased autonomy for universities in Asia: what were the effects? iau Horizons, 22 (2), 22-23.
Mehta, R. (2005). Autonomy in higher education: meanings and goals Purpose, New Delhi: Sarup and Sons.
Michavila, F., & Martinez, J. (2018). Excellence of Universities versus: Autonomy, Funding and Accountability, European Review, 26 (1), 48–56.
Rogers, R. (2011). An Introduction to Critical Discourse Analysis in Education, Louis: University of Missouri.
Serkan, I., Ferda, O., & Emin, M. (2016). An exploratory study on University Autonomy: A comparison of Turkey & some European union countries, Journal of educational and instructional studies in the word, 6 (3), 79-90.
Sufean, H., & Wong, S. (2014). University Autonomy: what academics think about it, International Refereed Research Journal, 5 (2), 107-120.
Wodak, R. (2011). Critical Discourse Analysis, London: Continuum.