استادیان، مریم، سودانی، منصور و مهرابی­زاده­ی هنرمند، مهناز (1388). «اثربخشی مشاوره­ی گروهی به شیوه­ی عقلانی- عاطفی-رفتاری الیس بر اضطراب امتحان و عزت­نفس دانش­آموزان دختر پایه­ی سوم مقطع راهنمایی شهر بهبهان». مجله­ی مطالعات آموزش و یادگیری دانشگاه شیراز، دوره­ی 1، شماره­ی 2، 18-1.
اسودی، مریم (1379). «اثربخشی روان­درمانی گروهی بر انگیزش پیشرفت در دانش­آموزان دبیرستانی شهر درگز». پایان­نامه­ی دوره­ی کارشناسی­ارشد دانشگاه علامه طباطبایی.
بلکبرن، ایوی و دیویدسن، کیت، ام (2005). درمان شناختی برای افسردگی و اضطراب. ترجمه­ی حسن توزنده­جانی (1384). مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.
بیابانگرد، اسماعیل (1372). مطالعه­ی رابطه­ی میان مفاهیم منبع کنترل، عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانش­آموزان دبیرستانی شهر تهران. پایان نامه­ی کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی.
حیدری پهلویان، احمد (1378). «ارتباط میان منبع کنترل درونی- بیرونی، افسردگی و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی همدان». مجله­ی ذهن و رفتار. دوره­ی 16، شماره­ی 4، صفحات 32-22.
حیدری، عباس و کوشان، محسن (1381). «بررسی منبع کنترل و رابطه­ی آن با پیشرفت تحصیلی دانشجویان پرستاری». مجله­ی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار. دوره­ی 9، شماره­ی 3، صفحات 11-3.
سلیمان نژاد، اکبر و شهرآرای، مهرناز (1382). «رابطه­ی منبع کنترل و خود تنظیمی با پیشرفت تحصیلی». مجله­ی مطالعات علوم تربیتی و روان­شناسی. دوره­ی 31، شماره­ی 2، صفحات 198-175.
سودانی، منصور (1375). اثربخشی تکنیک مشاوره­ی گروهی مبتنی بر رویکرد منطقی- عاطفی در کاهش عقاید و نگرش­های غیرمنطقی دانشجویان مرد 24-18 ساله دانشگاه شهید چمران در سال تحصیلی 75-1374. پایان نامه­ی کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت معلم تهران.
سیف، علی­اکبر (1377). اصلاح و تغییر رفتار. نظریه­ها و روش. تهران: انتشارات دوران. صفحات 194-193.
شفیع آبادی، عبدالله و ناصری، غلامرضا (1389). نظریه­های مشاوره و روان­درمانی. تهران: انتشارات دانشگاه. صفحات 94-85.
طالب­پور، اکبر، نوری، ابوالقاسم و مولوی، حسین (1381). «تأثیر آموزش شناختی بر منبع کنترل، انگیزش پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دانشجویان شاهد». مجله­ی روانشناسی. دوره­ی 6، شماره­ی 1، صفحات 29-18.
فراهانی، محمدتقی، شکری، امید، گراوند، فریبرز و دانشورپور، زهره (1387). «تفاوت­های فردی در استرس تحصیلی و بهزیستی ذهنی: نقش سبک­های مقابله با تنیدگی». مجله علوم رفتاری. دوره 2، شماره 4، صفحات 304-297.
فراهانی، محمدنقی (1378). روانشناسی شخصیت، تئوری، پژوهش و کاربرد. تهران: انتشارات دانشگاه تربیت معلم. صفحات 153-152.
کرمی­نیا، رضا (1384). تاثیر مشاوره گروهی با شیوه منطقی - عاطفی بر منبع کنترل بیرونی و افت تحصیلی دانشجویان دانشگاه زنجان، دانشگاه تربیت مدرس: دومین سمینار سراسری بهداشت روان دانشجویان.
کلینکه، کریس (1998). آموزش مهارت­های زندگی. ترجمه­ی شهرام محمد خانی (1382). تهران: انتشارات اسپند هنر.
لطف آبادی، حسین (1384). روانشناسی تربیتی. تهران: انتشارات سمت.
میرصدوقی، سیدحسین (1378). رابطه­ی میان سلامت­روان و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان. پایان نامه­ی کارشناسی ارشد دانشگاه تبریز.
ولیزاده، لیلا، فتحی­آذر، اسکندر و زمان­زاده، وحید (1387). «رابطه­ی بین ویژگی­های یادگیری و پیشرفت تحصیلی در دانشجویان پرستاری و مامایی». مجله­­ی ایرانی آموزش پزشکی. دوره­ی 7، شماره­­ی 18، صفحات 450-443.
Chinaveh, M., Mohd ishk, N., Mohd salleh, A. (2010). Improving mental health and academic performance through multiple stress management intervention: implication for diverse learners. Procedia Social and Behavioral Sciences, 7(c), 311-316.
Dryden, w. (2003). Rational Emotive Behaviour Therapy:Theoretical Developments; Brunner-Routledge.
Gifford, D. (2007). Locus of control: Academic achievement and retention in a sample of university first-year students. Journal of College Admission, 4(12), 34-47.
Holohan, C., Richardson, F., & Puckett, S. (1999). Evaluation of two test anxiety reduction treatments in a secondary prevention program. Community School, 7(6), 679-687.
Kenneth, M., & Dendate, D. (1986). Effectiveness of cognitive relaxation therapy and study-skills training in reducing self-reported anxiety and improving the academic performance of test-anxious students. Journal of Counseling Psychology, 33(2), 131-135.
Majzub, R., Tallaq, B. M., Ishak, N., & Rahman, S. (2006). The Relationship between Locus of Control and academic achievement and gender in a selected Higher Education Institution in Jordan. Faculty of Education, University Kebangsaan Malaysia, 215-220.
Maureen, J., Findley, H., & Cooper, M. (2007). Locus of control and academic achievement a literature review. Journal of Personality and Social Psychology, 419-427.
Overholser, J. (2003). Rational-emotive-behavior therapy: An Interview with Albert Ellis. Journal of Contemporary, 30-33.
Raymond, C., Watkins, D., Hattie, J., & Alexander, P. (2009). Reformulating the depression model of learned hopelessness for academic outcomes. Educational Research Review, 4(2), 103-117.
Rebeta, A. (1991). The study of relationship among achievement motivation, self-concept and academic achievement. Psychological Science China, 18-21.
Rotter, J. B. (1966). Generalized expectancies for internal versus external control of reinforcement. Psychol Monogr, 80(1), 1-28.
Simos, G. (2002). Cognitive-behavior therapy. NewYork: Taylor & Francis, 73-85.
Tella, A. (2007). The impact of motivation on student's academic achievement and learning outcomes in mathematics among secondary school students in Nigeria. Eurasia Journal of Mathematics, Science & Technology Education, 3(2), 149-156.
Tella, A., Tella, A., & Adika, L. O. (2008). Self-efficacy and locus of control as predictors of academic achievement among secondary school students in Osun State Unity Schools. African Journal Online, 16(2), 120-130.
Vosoughi Ilkhchi, S.,  Poursharifi, H.,  & Alilo, M. M. (2011). The effectiveness of cognitive-behavioral group therapy on self-efficacy and assertiveness among Anxious female students of high schools. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 30, 2586-2591