نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسنده
دانشیار دانشگاه تربیت مدرس
چکیده
هدف این پژوهش، کشف و شناسایی چالشها و مشکلات موجود در فرایند آموزش رشتههای علوم انسانی در دانشگاههای ایران میباشد. این پژوهش از حیث معرفتشناختی و روششناختی، دارای رویکردی کیفی است. برای جمعآوری دادهها از مصاحبههای عمیق کیفی و تکنیک KII[1] (مصاحبه با افراد مطلع کلیدی) با استادان برجسته و دارای صلاحیت در پانزده رشتهی منتخب حوزهی علوم انسانی استفاده شده است. نتایج این پژوهش نشان میدهد که چالشهای آموزش رشتههای علوم انسانی در ایران عبارتاند از؛ چالشهای محیطی و بومی، چالشهای زبانی، سیاسی، ایدئولوژیک، اجتماعی، چالشهای نهادی و فرهنگی. از دیگر یافتههای پژوهش میتوان به ضعف بنیهی نظری آموزش دانشگاهی و علوم انسانی اشاره کرد. مشکلات عمدهی دیگر عبارتاند از؛ نبود سیستم ارزشیابی دقیق از تدریس استادان و نیز عدم توجه لازم و کافی به رشتههای علوم انسانی در سطح سیاستگذاری، عدم توجه به شرایط بوم شناختی، وابستگی کامل رشتههای علوم انسانی به نهادهای سیاستگذار و نیز سطحینگری به مقولهی تدریس و بالأخره عدم توجه به تفاوتهای فردی
کلیدواژهها