نوع مقاله : مقاله پژوهشی
نویسندگان
1 استادیار مهندسی صنایع، دانشگاه پیام نور. پست الکترونیکی
2 کارشناس ارشد مهندسی صنایع، دانشگاه پیام نور
چکیده
ارزیابی راهبردی در سازمان، به عنوان یکی از وظایف مهم و اساسی مدیریت و یکی از اولین و اساسیترین بخشهای برنامهریزی راهبردی به شمار میرود. در عصر دانشمحور امروز، سازمانهایی موفقترند که راهبردهای جدید مبتنی بر مزیتهای رقابتی را به سرعت اجرا کنند و با شناخت محیط و مشتریان، فرایندها و عملیات خود را بهبود بخشند. دانشگاه نیز به عنوان یک نهاد مهم در راستای آموزش، توسعه و تأمین منابع انسانی باید رقابتی بماند تا بتواند تقاضای مشتریان خود فراهم نماید. لذا، میل به بقا در این محیط رقابتی، برای دانشگاه باز – که در آن به جنبه کاهش موانع زمانی و مکانی برای آموزش و بهرهگیری از روشهای نوین مبتنی بر فناوری اطلاعات بیشتر از سایر جنبهها توجه میشود- آنان را از روی آوردن به مدیریت و برنامهریزی راهبردی برای افزایش قابلیت انطباق با محیط متغیر امروزی و توانایی و پاسخگویی و جلب رضایت مشتریان ناگزیر ساخته است. یکی از مدلهای راهبردی بسیار توانا در این زمینه، مدل کارت امتیازی متوازن است که در آن تمام جنبههای مختلف یک سازمان به طور متعادل پرداخته میشود. لذا در این پژوهش با بهکارگیری نقاط قوت این مدل در مدیریت راهبردی ارزیابی عملکرد، مدل بومی شده کارت امتیازی متوازن در دانشگاههای باز ارائه و به طور موردی در دانشگاه پیام نور- به عنوان بزرگترین دانشگاه باز در ایران- به کار گرفته شده است. نتایج این پژوهش علاوه بر اینکه میتواند به طور کاربردی برای برنامهریزی راهبردی و ارزیابی عملکرد دانشگاههای باز و همچنین دانشگاههای مبتنی بر روشهای آموزش از راه دور به کار گرفته شود در توسعه مدل کارت امتیازی متوازن در بخش دانشگاهی نیز موثر است.
کلیدواژهها