Document Type : Original Article

Authors

1 Ph.D. Student of Educational Management, University of Isfahan

2 Department of education, University of Isfahan, Isfahan, Iran

3 Department of Computer Engineering, University of Isfahan, Isfahan, Iran

Abstract

The present study was designed to develop a Fuzzy Multiple Attribute Decision Making model for choosing school principals based on Managerial Competency Criteria. This study has a combination exploratory design. An in-depth review of literature was carried out to extract the initial competency criteria. Semi-structured interviews were held with 25 professors and experts in education management, selected through network sampling from universities across the country, and the pre-model was accordingly modified and the sub-criteria were determined. Competency questionnaire was implemented in a sample of Isfahan school principals and then, the verification of the confirmatory factor analysis, the questionnaire was corrected. The sample size was determined based on the Cochran formula of 368 people. The questionnaire was distributed among a sample size of 51 school principals selected through purposive sampling from Isfahan Education Department by referral sampling, and the final model was thus developed. The hierarchical structure of the competency criteria, including the main individual, occupational and organizational criteria, 12 secondary criteria and, 74 sub-criteria was determined. The criteria and sub-criteria were ultimately ranked using the Fuzzy Analytical Hierarchy Process and based on the views of fifteen experts, selected through network sampling, the final model was developed. The findings demonstrated that occupational competencies were the core criterion, and human competencies ranked first among their sub-criteria. Eventually, based on the Fuzzy Inference Systems and according to opinions of eight experts, the Fuzzy rules database were formed and, using its outputs a model for choosing school principals were developed.

Keywords

اردکانی، م.؛ کتابی، س؛ و محمد شفیعی، م. (1392). رتبه‌بندی کارمندان و انتخاب سرپرستان با رویکرد ترکیبی فرایند تحلیل سلسله‌مراتبی فازی و تاپسیس فازی، مطالعه موردی، کارخانه فولاد غدیر ایرانیان. مدیریت تولید و عملیات، (4)7، 1-22.
پیریائی، ح؛ و نیکنامی، م. (1396). ارائه مدلی برای بهبود نظام انتصاب و ارتقای مدیران آموزش‌وپرورش. فصلنامه مدیریت و برنامه‌ریزی در نظام‌های آموزشی، 10(1)، 9-28.
ساده نژاد، ف. (1395). تبیین و اولویت‌بندی خوشه‌های شایستگی در سطوح مختلف مدیریت با استفاده از رویکرد فازی. دومین کنفرانس تحقیقات مدرن در مدیریت، اقتصاد و حسابداری، مالزی.
طالبی، ب؛ و پورباقر، ی. (1394). ضرورت برخورداری مدیران مدارس از شایستگی مدیریتی. اولین همایش ملی علمی پژوهشی روان‌شناسی، علوم تربیتی و آسیب‌شناسی جامعه.
غلامی، خ.؛ شیربگی، ن؛ و صیادی، ی. (1391). بررسی خصوصیات مدیران آموزشی موفق از نظر معلمان: تلاش در جهت ساخت مقیاسی استاندارد برای مطالعه ویژگی‌های مدیریت موفق مدرسه. رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، 3(4)، 45-61.
فتحی واجارگاه، ک.؛ کشاورز، س.؛ تاجیک اسمعیلی، ع.؛ خسروی، ع؛ و دیبا واجری، ط. (1392). مدرسه زندگی باید در پی تربیت کدام شهروند باشد؟. فصلنامه مدیریت و برنامه‌ریزی در نظام‌های آموزشی، 6(11)، 9-44.
گال، م.؛ بورگ، و؛ و گال، ج. (2005). روش‌های تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روان‌شناسی، ترجمه: احمدرضا نصر، حمیدرضا عریضی، خسرو باقری، محمدحسین علامت ساز، محمدجعفر پاک‌سرشت، علی دلاور، علیرضا کیامنش، غلامرضا خوی نژاد (1386). تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی با همکاری انتشارات سمت.
مؤمنی، م؛ و جهانبازی، ا. (1386). طراحی مدل تصمیم‌گیری چند شاخصه فازی برای انتخاب مدیران. دوماهنامه علمی پژوهشی دانشور رفتار دانشگاه شاهد، 26، 80-86.
مهدیلو ترکمانی، پ.؛ صفدری رنجبر، م.؛ مشبکی اصفهانی، ا؛ و شجاعی، ا. (1395). شناسایی و اولویت‌بندی شایستگی‌های مدیران واحدهای تحقیق و توسعه فن‌آوری. فصلنامه رشد فن‌آوری. 13(49)، 54-62.
نوبهاری، م؛ و نودهی، ح. (1394). تدوین استانداردهای شایستگی مدیران مدارس مقطع متوسطه. اولین کنفرانس ملی علوم مدیریت نوین و برنامه‌ریزی فرهنگی اجتماعی ایران.
هوشیار، و.؛ رحیم نیا، ف؛ و اکرامی، ح. (1394). ارائه مدل شایستگی مدیران مدارس متوسطه مطالعه موردی: مدارس متوسطه ناحیه 4 مشهد. کنفرانس بین‌المللی روان‌شناسی و علوم تربیتی موسسه علوم فن‌آوری خوارزمی شیراز ایران.
Bouchamma, Y., Basque, M., & Marcotte, C. (2014). School management competencies: Perceptions and self-efficacy beliefs of school principals.  Creative education, 5(08), 580.  
Boyatzis, R. E. (2008). Competencies in the 21st century. Journal of Management Development, 27(1), 5-12.
Bucker, J., & Poutsma, E. (2010). Global management competencies: a theoretical foundation. Journal of Managerial Psychology, 25(8), 829–844.
Burgoyne, J., Mackness, j., & Williams, S. (2008). Baseline Study of Leadership Development in Higher Education, Draft Report, Department of Educational Research, Lancaster University, Leadership Foundation for Higher Education, 2-7.
Byham, W., & Moyer, R. (2002). Using Competencies to Build a Successful Organization. Canada:DDI.
Cetindamar, D., Phaal, R., & Probert, D. (2010). Technology Management: Activities and Tools. London:Palgrave Macmillan.
Chien, C. F., & Chen, L. F. (2008). Data mining to improve personnel selection and enhance human capital: A case study in high-technology industry. Expert Systems with Applications, 34, 280–290.
Dubois, D. D., Rothwell, W. J., Stern, D. J., & Kemp, L. K. (2004). Competency based human Resource Management. Palo Alto, CA: Davies-Black Publishing.
Ishikawa, A., Amagasa, M., Shiga, T., Tomizawa, G., Tasuta,R., & Mieno, H. (1993). The max-min Delphy method and fuzzy Delhy method via fuzzy integration. Fuzzy sets and systems, 55, 241-253.
Khefacha; I & Belkacem, L. (2015). Modeling entrepreneurial decision-making process using concepts from fuzzy set theory. Journal of Global Entrepreneurship Research, 5,13 DOI 10.1186/s40497-015-0031-x
Khoshouei, M. oreyzi, H. & noori, A. (2013). The Eight Managerial Competencies: Essential Competencies for Twenty First Century Managers. Iranian Journal of Management Studies (IJMS), 6(2), 131-152.
Koenigsfeld, J. P. Perdue, J. Youn, H. & Woods, R. H. (2011). The changing face of competencies for club managers. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 23(7), 902-922.
Meng, L., & Monica, Hu. (2010). Developing a core competency model of innovative culinary development. International Journal of Hospitality Management, 29(4), 582-590.
Stevens, M., Bird, A., Mendenhall, M. E. & Oddou, G. (2014). Measuring Global Leader Intercultural Competency: Development and Validation of the Global Competencies Inventory (GCI). Advances in Global Leadership, 8, 115-154.
Spendlove, M. (2007). Competencies for Effective Leadership in Higher Edu